Víc jak polovina dospělých v Česku má nadváhu

Přes polovinu dospělých Češek a Čechů váží víc, než by měli. Podíl lidí s nadbytečnými kilogramy za 25 let stoupl a civilizační nemoci spojené s obezitou jsou druhou nejčastější příčinou úmrtí, které je přitom možné předcházet zdravým životním stylem. Podle průzkumu ale pro víc než polovinu Čechů je náročnější důslednost v pohybové aktivitě než v dodržování zásad správné výživy.

“Pro 54,5 procenta Čechů je náročnější důslednost v pohybové aktivitě, tedy 30 minut denně pět dní v týdnu, zatímco důslednost v dodržování zásad správné výživy je problém pro 45,6 procenta,“ zjistil průzkum společnosti Sanep pro iniciativu Vím, co jím a piju, jehož výsledky má ČTK.

    “Jednoznačně se ukazuje omezení pohybu, problém tedy zdaleka není tolik v jídle, jako v omezení pohybu,“ řekl ČTK Martin Matoulek z 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty UK a Všeobecné fakultní nemocnice.

    V projektu Všeobecné zdravotní pojišťovny Žij zdravě bylo v roce 2013 zjištěno, že nadváhu má 34 procent Češek a Čechů a obezitou trpí 22 procent. Normální váhu má 42 procent dospělých, dvě procenta mají podváhu.

    Odborná garantka iniciativy Vím, co jím a piju psycholožka Zuzana Douchová doplnila, že pokud měli Češi hodnotit svůj jídelníček, za zdravý ho považuje jen necelých 12 procent. Celá třetina považuje svůj jídelníček za spíše nezdravý nebo zcela nezdravý.

    Dobře na tom nejsou Češi ani s pohybem. Málo, což je alespoň 30 minut jednou týdně, nebo zcela výjimečně se věnuje aktivnímu pohybu 53,5 procenta Čechů. Hodně a pravidelně, tedy 30 minut alespoň pět dní v týdnu, nebo často, tedy 30 minut tři dny v týdnu, se hýbe 30 procent Čechů.

    Podle Matoulka je situace sice špatná, ale v posledních pěti letech počty obézních už nerostou. “Ale snižujeme pohybovou aktivitu, takže zřejmě klesá zdatnost populace, což se projeví bez ohledu na hmotnost,“ dodal. Matoulek pomáhá obézním ve sportovním centru zbavit se nadbytečných kilogramů. Z praxe ví, že lidé by se rádi hýbali, ale v přehršli povinností si nedokážou na pohyb najít čas, tak si při hubnutí raději odřeknou jídlo.

    Členka programového výboru evropského obezitologického kongresu profesorka Terezie Pelikánová ČTK řekla, že obézní v Česku mají srovnatelný přístup k péči jako obézní v Evropě. “Dieta a fyzická aktivita, kde to pokulhává, plus psychologický přístup a motivační programy, to čeští pacienti mají. S léky je problém všude, jsou jen dva přípravky, pacienti si je platí. Na špici Evropy pak je Česko v operační léčbě obezity,“ uvedla.

Zdroj: ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související články: 

Komentáře (2)

  • Obrázek uživatele Jan
    Jan (anonym)

    Hubnutí omen nomen moderní doby. Ovšem i dnes se v západním světě setkáte s nadváhou u mužů v průměru má 22% tuku.Po měsíčním jedení v McDonald měl muž testér 15%tuku z původních 7%tuku.Bylo to zdokumentováno ve filmu Supersize me(Zvětši mně). Pravda,řekne tesi,že občasná návštěva McDonald neuškodí,jenže i samotné složení jídla je naprosto nevyvážené,samé tuky a cukry a bílá mouka takže nula vláknina a okamžitě je hlad na další návštěvu ráno v poledne a večer přesně jak se stravoval testovací jedlík měsíc ve filmu. Nejsem zaměřen proti americkému úspěchu v rychlém stravování.Příliš negativ ho u mně diskvalifikuje. Takové hranolky mají polovinu denního kalorického příjmu dospělého člověka se sedavým zaměstnáním,což jsou patrně právě kategorie co se tam stravují. Pokud by nebyl někdo kancelářská myš ale hard worker,pak stejně je tady potíž s solením a vysokou hladinou tuku a cukru.Sůl je v hranolkách tolik obsažena ,že vydrží měsíc v nezměněném stavu a nejsou ani schopny se rozložit. Trochu se tomu věnuju akorát ,že ne moc úspěšně,ale to nevadí.

    Srp 04, 2016
  • Obrázek uživatele není pravda
    není pravda (anonym)

    Hubnutí omen nomen moderní..."Takové hranolky mají polovinu denního kalorického příjmu dospělého člověka." 150 g hranolek má asi 1200 KJ, což není poloviční hodnota denního příjmu.

    Srp 04, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama