Snaha hubnout může vést naopak k tloustnutí

Řada mýtů o hubnutí vede podle odborníka naopak k tloustnutí.

Jíst naposledy v pět hodin odpoledne a pak až ráno, aby člověk zhubnul, patří podle odborníka na zdravou výživu Pavla Suchánka k nejčastějším mýtům, které vedou naopak k tloustnutí. Velmi rozšířený mýtus podle něj také je, že hladovkou se hubne nejrychleji, snídani je možno vynechat či že se hubne po light potravinách. Suchánek to řekl ČTK a jako propagátor zdravého životního stylu připomněl, že bez pohybu se zhubnout nedá.

    “Pořád ještě přetrvává mýtus, zejména u generace 50+, která ještě zažila chodit do práce na šestou a jít spát v deset, že poslední jídlo by mělo být v pět až v šest hodin večer, maximálně v sedm. Když se jich zeptám, zda vydrží bez jídla do půlnoci, než jdou spát, přiznají, že ne a ještě před spaním se pořádně najedí,“ přiblížil zkušenosti z praxe.

    Problém podle Suchánka je v tom, že pokud tělo nedostává svůj příděl živin, začne si vytvářet zásoby na horší časy a připravovat se na delší hladovění. Jíst se tedy může i večer, ovšem s mírou. Večeře by měla být lehká a nejpozději tři hodiny před spaním.

    Suchánek připomněl, že důležité je nejen kdy člověk jí, ale také co jí. Pokud si chce udržet tělesnou hmotnost a rychlé spalování, měl by odpoledne a večer dát přednost bílkovinám. Navazují se na růstový hormon, který obnovuje svalovou tkáň a udržuje vysoký bazální metabolismus. Pokud si člověk večer dá jablíčko nebo jiné ovoce bohaté na fruktózu a další ovocné cukry, tvorbu růstového hormonu a dalších hormonů pro metabolismus zastaví. Nezhubne a navíc se může dopracovat k vysoké hladině triglyceridů v krvi, což následně vede ke zvýšení hladiny cholesterolu.

    Pro štíhlou linii jsou podle Suchánka hladovky nebezpečné, přesto se stále setkává s dotazy, zda by nepomohla. Vyhladovělé tělo, vděčné za každou porci jídla, si začne vytvářet zásoby na horší časy. Nastartuje se spořicí metabolismus, který blokuje hubnutí. Hladovkou tělo ztratí hlavně vodu, jakmile začne člověk zase jíst, živiny se ukládají do tuků, výsledkem je jojo efekt a po každé hladovce další nárůst váhy.

    Suchánek varuje i před vynecháváním snídaně. Tělo potřebuje po ránu energii, aby mohlo normálně fungovat. Jinak musí sahat do zásob a pracovat v úsporném režimu. Řada obézních nesnídá, kvůli hladu snědí v poledne víc, než kdyby posnídali. Optimální je sníst během dopoledne 60 procent z celkového denního příjmu energie.

    K light potravinám Suchánek uvedl, že i když mají snížený energetický obsah, nemůže jich člověk sníst, co hrdlo ráčí. Některé mají méně tuku, jiné méně cukru, často ale obsahují složky, které energetický příjem navyšují. “Neplatí tedy, že místo jedné klasické müsli tyčinky člověk může sníst dvě v light verzi,“ upozornil.
    Naďa Myslivcová - ČTK

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (3)

  • Obrázek uživatele Slávka
    Slávka (anonym)

    Celý život nesnídám,večer si dám klidně něco sladkého,i před spaním,a nic mi to s váhou nedělá.Ovšem pozor-hýbu se, cvičím,jezdím na koloběžce,dělám okolo domu, na zahradě,chodím na hory,nevysedávám hodiny u TV,vůbec málo sedím a ležím,žádné odpolední šlofíky.Práci mám dost stresovou a nesedavou.V životě jsem žádné diety nedržela a držet nehodlám,jen proto,abych byla štíhlejší,výkyvy váhy +- 2kg po celý život,stačí mi vel.38-40-jak co a tlustě se necítím,mám 66kg,173 cm,56 let a jsem spokojená.Každému dle mě sedí něco jiného a nelze paušalizovat,akorát jedno platí-jezte vše,ale hýbejte se a nebuďte pohodlní.

    Bře 13, 2014
  • Obrázek uživatele Johny
    Johny (anonym)

    posledních 10 let (po padesátce)jsem se váhou dostal až na dolní mez otylosti (podle BMI). Přitom jsem se celkem pohyboval, jen zaměstnání bylo sedavé. Jedl jsem co tělo chtělo a dost, někdy došlo i k přejídání (nepravidelností stravy v rodině - což byla chyba). Pokoušel jsem se přirozeně zhubnout, i vyšší mírou pohybu, až k vyčerpání, ale bohužel to bylo vždy jen neznatelně a s návratem zpět. Teprve když manželka dostala rakovinu, přešel jsem na její sebeochrannou stravu, kterou jsem ještě doplňoval tou běžnou. Asi polovina stravy byla čerstvá (zčásti i dušená) zelenina, hlavně ta zelená listová. A stal se zázrak, najednou to šlo - a pěkně rychle, asi 8 kg za 3 měsíce dolů. A to jsem občas porušil režim bez sladkostí a dal si třeba celou čokoládu, nebo angl. slaninu, když byla chuť nebo nebylo co. A je to už paráda, cítím se mnohem lépe a váha pozvolna (asi 0,5-1kg měsíčně) dále klesá. Při vážení si ale musíte uvědomit, že váha kolísá v rozmezí až 3kg - podle plnosti střev za posledních 24 hodin, podle obsahu vody v těle, podle momentálního vyprázdnění. Proto jsem se vážil vždy ráno "v nejlehčím stavu", abych mohl porovnávat. Takovou skladbu jídla doporučuji všem, je zdravá, zvyšuje imunitu i chuť do života, je přirozenou bariérou rakovině a kardiovaskulárním problémům vč. tlaku. A nestojí skoro nic navíc.

    Bře 15, 2014
  • Obrázek uživatele Johny - dodatek
    Johny - dodatek (anonym)

    Tu čerstvou zeleninu a listy je třeba pořádně rozžvýkat, jde o enzymy v ní obsažené, koho to zajímá extrémně, může se řídit např. v USA velmi populárním Markusem, ale jde to i bez jeho výrobků. A kdo si myslí, že převážně bezmasá strava je nechutná, mýlí se, jde jen o to naučit se spoustu jiných jídel a používat i jiná a výraznější koření, než běžně používáme - např. indické - kurkumu, zeleninovou masalu, kumín (římský kmín), chilli, černé hořčičné semínko, atd. Např. sabží s plackami "čapátí" mám nejradši.

    Bře 15, 2014

Přidat komentář

Reklama

Reklama