Dieta by vás měla bavit

Nerovnováha způsobená přísnou dietou nakonec vyústí v potřebu jíst to, co vám dieta dlouho odpírala, ať jde o sacharidy, bílkoviny, tuky nebo cukry.

Lidstvo přežilo bez počítání kalorií či procent sacharidů a tuků v gramech bez současné epidemie obezity a srdečních chorob. V průběhu zemědělské společnosti lidé žili více v souladu s přírodou než dnes a konzumovali různé druhy potravin právě dostupné v různém ročním období, v rovnovážném poměru bílkovin, sacharidů, tuků a cukrů. V zimě trochu přibrali stejně jako hibernující  medvědi za zpomaleného metabolismu, na jaře a v létě se nadváhy zbavili vzhledem ke zvýšenému metabolismu při vyšší tělesné zátěži za delšího dne.

Není divu, že lidé nejsou schopni dodržovat diety delší dobu. Ve snaze donutit či přelstít tělo ke spalování tuků tyto diety zakazují jídlo, které jsme byli zvyklí jíst v určitém ročním období. Kdykoli vyřadíte určité potraviny z jídelníčku na delší dobu, tělo začne přirozeně toužit po tom, co mu odpíráte. Zde začíná cyklus přejídání, nadváhy, viny a deprese, následovaný dalším hrdinským pokusem u nové restriktivní diety. Proteiny, sacharidy, tuky a cukry nutně potřebujeme pro optimální zdraví  a v mnohem větší rovnováze, než nám mnohé diety tvrdí. Pokus snažící se vyřadit nebo značně omezit jakoukoliv skupinu potravin nevede k déletrvajícímu zhubnutí, ale ke zdravotním problémům.

Tyto vysoce restriktivní diety komplikují příjem potravy, který by měl být stejně přirozený jako dýchání, plný potěšení a spokojenosti. Jak vás bude těšit složité rozhodování při počítání, kolik kalorií v krajíci chleba pochází z tuku? Přesto vypadá převažující přístup v mnoha dietách takto: "Pokud je něco jednoduché, není to v pořádku."

Mám své zlaté pravidlo, které vám nabízím při čtení této knihy: "Pokud se vám něco nelíbí, nedělejte to!" Důvod je prostý: pokud děláte něco, co nemáte rádi,  dlouho u toho nevydržíte. V posledních 20 letech například 80 % Američanů pravidelně necvičilo a toto číslo zůstávalo stejné, navzdory všem článkům o cvičení v časopisech o zdraví a rostoucímu počtu fitness center po celé zemi. Lidé nebudou cvičit, protože je to nebaví. Často říkají, že by cvičili, kdyby měli čas, ale jak víte, když něco opravdu chcete, čas si najdete (pokud máte rádi zmrzlinu, nedělá vám problém si ji koupit kdykoliv). Jak pravil čínský mudrc Lao-c´ před několika tisíci lety: "Snažíte-li se o něco příliš usilovně, o to menší úspěch máte."

Dr. John Douillard, odborník na výživu, z knihy Sezonní dieta (nakl.Ecce Vita)

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Zařazení na fórum: 

Komentáře (5)

  • Obrázek uživatele Lenka
    Lenka (anonym)

    Mě dieata bavila protože jsem viděla na sobě výsledky, snažila jsem se co nevíce hýbat a dodržovat jídelníček :) Také jsem ze začátku brala i reduxil, na podporu hubnutí i v noci a myslím že jsem dosáhla svých cílů. Jsem teď se sebou nejvíc spokojená za posledních 10 let

    Feb 15, 2021
  • Obrázek uživatele Marie
    Marie (anonym)

    Znám jednu dietu, svalovou. Nažrat se a svalit se do postele.

    Feb 15, 2021
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    Také má dobré výsledky dieta bodová - co vidím, tak zbodnu.

    Feb 15, 2021
  • Obrázek uživatele Hanka
    Hanka (anonym)

    Důležité je vidět ten progres. S těmi doplňky stravy to může být jednodušší, ale prioritní je strava a pohyb

    Bře 08, 2021
  • Obrázek uživatele ytong
    ytong (anonym)

    Já, když vidím progresívní bůček-tak neodolám !!

    Bře 09, 2021

Přidat komentář

Reklama

Reklama