Netloustněte z hladu, zhubněte jídlem!

V České republice žije více lidí s nadváhou a obezitou než s normální váhou. Ve snaze zhubnout přistupují mnozí z nich k radikálnímu omezení jídla. Nedostatečný přísun energie a živin však může vést k dalšímu tloustnutí.

Vynecháváním některých denních jídel nebo nevhodnými redukčními dietami je snadné dostat se do začarovaného kruhu, kdy lidé potýkající se s nadváhou trpí zároveň podvýživou. Dosažení či udržení správné tělesné hmotnosti vyžaduje dodržování několika základních pravidel: jíst 5-6x denně pestrou stravu, sledovat nutriční údaje na obalech potravin (například značení GDA),
přijímat i vydávat odpovídající množství energie.

Nadbytečná kila řešíme nejrůznějšími dietami, obvykle nevhodnými pro špatné složení a nízkou energetickou hodnotu. „Na nedostatečný přísun energie a živin reaguje organizmus zpomalením bazálního metabolizmu, ukládáním do zásob,“ varuje MUDr. Jarmila Křížová z metabolické jednotky III. interní kliniky VFN a 1. LF UK a vysvětluje: „tato adaptace umožnila našim prapraprapředkům přežít řadu dní bez dostatečného přísunu energie a živin, když bylo jídlo dostupné jen v omezeném množství. Oni sice přežili, ale pro nás není tato spořící genetická výbava nijak výhodná. Naše tělo umí vytěžit ze stravy maximum energie, obzvláště tehdy, když se obává hrozícího nedostatku, tedy i při nepravidelném stravování. Jenže pak přestává hubnout a může dokonce i tloustnout.“

Opakem obezity je patologická podvýživa (malnutrice), ale ruku v ruce s obezitou jde podvýživa ve smyslu nedostatku některých živin. Pokud se špatně stravujeme nebo dokonce hladovíme, nedodáváme svému tělu dostatečné množství potřebných živin, případně ani energie. Může se zhoršit náš imunitní systém, můžeme být chudokrevní, přijít o svalovou hmotu, ale nejčastěji přibereme na váze.  

Problém špatného (nepravidelného, nekvalitního, jednostranného) stravování se týká více než poloviny lidí - manažerů a dalších zaneprázdněných dříčů, dietářů, sportovců a anorektiků nebo ortorektiků. „Správně se stravovat přitom není až tak složité. V první řadě je nutné vyloučit z jídelníčku fast food, instantní a předpřipravené potraviny. Zároveň o trochu snížit energetický příjem a začít se pravidelně hýbat,“ radí specialista na výživu Petr Havlíček. „Důležitá je také nutriční skladba jídelníčku, to znamená, že by se každý měl začít více věnovat informacím na obalech potravin a všímat si i nutričních údajů,“ dodává Havlíček.

Snadnou orientaci v nutričních údajích na obalech potravin umožňuje značení GDA, které je přehledné a srozumitelné, protože udává obsah energie, živin i dalších významných látek
v procentech z celkového doporučeného denního množství.
Díky tomu můžeme sledovat množství přijaté energie a jednotlivých živin v průběhu dne. Kolik energie máme přijmout a kolik vydat, nám zase pomůže zjistit interaktivní nástroj >>Porovnejte si svůj výdej a příjem<< na www.gda.cz. Spočítá individuální výdej energie, spočítá příjem energie na základě obvyklého jídelníčku a porovná energetický výdej s příjmem. Tak každý snadno zjistí, jestli svůj limit doporučeného denního množství energie překračuje nebo ne a jak je na tom jeho energetický výdej v porovnání s příjmem.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář
Související produkty na 001shop.cz: 

Komentáře (17)

  • Obrázek uživatele Johny
    Johny (anonym)

    Netřeba úzkostlivě počítat energetický obsah jídla, stačí když do něj zapracujeme asi 50% dušené či vařené zeleniny, vhodné koření a úplně vyloučíme sladké. K pití samozřejmě jen čaje a vodu, možno i kávu, ale nesladit. Přes den mít činnost, kterou se odpoutáme od prohlížení lednice. Jíst dle potřeby, ale nepřejídat se. Denně aerobní pohyb - buď rychlá chůze nebo kolo, plavání, domácí cvičení s hudbou - je vhodné cvičit i pohyblivost páteře, zádové a břišní svaly, horní polovinu těla, která má tendenci zatuhnout, když je bez pohybu. I mladý člověk bez pohybu rychle "odchází", platí to pro všechny věkové kategorie. Za výše uvedených podmínek nebudeme tloustnout a zůstaneme "mladí" až do stáří.

    Črv 19, 2011
  • Obrázek uživatele kája
    kája (anonym)

    Přijdou horší časy, tak nehubněte.

    Črv 20, 2011
  • Obrázek uživatele Johny
    Johny (anonym)

    Přijdou horší časy, tak...Přijdou, ale tloustnutím si zvyšujeme náklady na stravu, léky, šatník, a potažmo si zkracujeme život. Takže tady bych zásoby nedělal.

    Črv 22, 2011
  • Obrázek uživatele Petra
    Petra (anonym)

    Je pravda, že jsem zhubla, když jsem jedla celé dopoledne, ráno v 6:00 chleba, trochu másla, džem, jablko a od 8 do 12, jsem ďobala misku ovoce+sýr na kostičky. Oběd normální a potom zase zelenina se šunkou nebo bílý jogurt. Večer dušená zelenina + maso. Samozřejmě jsem to různě obměňovala... Ze začátku jsem shodila 5 kg za 3 týdny, potom to šlo pomaleji, ale po třech měsících mám dole 11 kg. A zmizely mi žaludeční problémy, ale je pravda, že před tím jsem jedla naprosto zmateně, přímo děsně:-)).

    Črv 22, 2011
  • Obrázek uživatele Petra
    Petra (anonym)

    Je pravda, že jsem zhubla,...Zapomněla jsem, že každé ráno se vrtím 10 minut na rotaně. To je pro mě též novinka, před tím jsem se moc nehýbala, jen chůze. Když si vemu činky a na rotaně "tančím" docela se zapotím. No, a potom hlady nevidím...a přestala mě bolet záda.

    Črv 22, 2011
  • Obrázek uživatele Pavla Hl.
    Pavla Hl. (anonym)

    Zdravím,netrapte se dietami, stejně nepomáhají. Společně s Vámi vytvoříme pozvolný a individuální program Vašeho zdravého hubnutí, který bude zahrnovat i návod na trvalé udržení optimální váhy. Mezi zdravé způsoby hubnutí nepatří drasticky rychlé diety, ale trvalá a bezpečná úprava jídelníčku a nevhodných návyků tak, že Vás nadváha či obezita opustí jednou provždy.více na www.pravidla.na-hubnuti.cz

    Črv 28, 2011
  • Obrázek uživatele pro Pavlu
    pro Pavlu (anonym)

    Zdravím,netrapte se dietami,...Ono je to tady o dietách? Právě naopak.

    Črv 28, 2011
  • Obrázek uživatele :-))
    :-)) (anonym)

    Zdravím,netrapte se dietami,...Opsáno ze stránek "pravidla.na -hubnuti": Jiří, Blansko, 53let" Po 10-ti týdnech užívání jsem zhubnul 13kg. Cítím se opravdu lehčí, také jsem shodil několik centimetrů v pase.........." Takže to není o dietě, ale o prodeji "zázračného" preparátu. Jakpak se asi jmenuje?

    Črv 28, 2011
  • Obrázek uživatele Poradce
    Poradce (anonym)

    Pokud se rozhodnete hubnout, vyvarujte se chyb. Zajímavá chytrá a přehledná příručka jak ne(z)hubnout si můžete zdarma stáhnout. http://wellnessporadce.cz/chybyPriHubnuti/

    Zář 27, 2011
  • Obrázek uživatele Týnka
    Týnka (anonym)

    Kdo z vás chce doopravdy zhubnout a poté zase nenabrat (jojo efekt), musí si srovnat PH v těle. Pokud chcete opravdu někdo zhubnout a nevíte jak, napište mi na mail Tynnnna@seznam.cz ráda vám pomůžu. A pamatujte, dokud nebudete celkově zdraví, jen těžko dokážete zhubnout! =)

    Feb 05, 2012
  • Obrázek uživatele ....
    .... (anonym)

    K tomu stačí normální petržel a ne nějaká ziskuchtivá nána.

    Feb 05, 2012
  • Obrázek uživatele H
    H (anonym)

    Já se odkyselila pomocí obyč. jedlé sody. Dopoledne půl lžičky do vody. Stacilo asi 10dní. Myslím si,že hlavní bylo jídlo. Snídala i svačila jsem pouze ovoce. To jsem dělala celé léto a dodnes jsem v pořádku. Na kyselost mám pravidelné kontroly. Snídaní si zaděláváme na problémy! To ovoce má být sladší a vydržet co nejdéle dopoledne..Kupovat cokoli jsem zkoušela, vyhozené peníze a účinek minimální. Navíc byl znát pouze dokud jsem pila nebo pojídala ten "vymysl"..

    Feb 05, 2012
  • Obrázek uživatele Alena
    Alena (anonym)

    Je pravda, že jsem zhubla,...Za čtvrt roku jedenáct kilo dole?! No to závidím!

    Feb 05, 2012
  • Obrázek uživatele Mirka
    Mirka (anonym)

    Já se odkyselila pomocí...Jak jsi poznala, že jsi v pořádlu, tedy odkyselená?

    Feb 05, 2012
  • Obrázek uživatele Kavitace - bolí to?
    Kavitace - bolí to? (anonym)

    Musím z vlastní zkušenosti potvrdit, že kavitace (bezbolestná liposukce) není opravdu nic, čeho byste se měli bát dámy. Vše se provádí přístrojem, bez skalpelu a opravdu to nebolí. Výsledek je vidět hned při první návštěvě. U mě to byly 3 cm dole. Kdyby to někoho zajímalo, byla jsem ve Studiu TOP IMAGE Zlín - jejich web http://bit.ly/Hwfg1M

    Dub 10, 2012
  • Obrázek uživatele Kavitace - bolí to?
    Kavitace - bolí to? (anonym)

    Musím z vlastní zkušenosti potvrdit, že kavitace (bezbolestná liposukce) není opravdu nic, čeho byste se měli bát dámy. Vše se provádí přístrojem, bez skalpelu a opravdu to nebolí. Výsledek je vidět hned při první návštěvě. U mě to byly 3 cm dole. Kdyby to někoho zajímalo, byla jsem ve Studiu TOP IMAGE Zlín - jejich web http://bit.ly/Hwfg1M

    Dub 10, 2012
  • Obrázek uživatele Bodyter?
    Bodyter? (anonym)

    Ahoj holky. Aktuálně řeším svoji postavu. Kamarádka mi poradila Bodyter, ale nějak moc nerozumím tomu jak to funguje. Má s tím některá zkušenosti? Nejbližší salón, kde to dělají jsem našla tento http://bit.ly/Hjr81l

    Dub 10, 2012

Přidat komentář

Reklama

Reklama