Které problémy můžete očekávat při hubnutí a jak je řešit?

Máte dojem, že musíte jíst, jinak jste nervózní?

Jídlo není a nemělo by být prostředkem k řešení stresových situací. Úplně nejhorším východiskem z krize jsou sladkosti. Mohutné vyplavení hormonu inzulínu následující po pozření sladkého vede brzy k poklesu hladiny krevního cukru (glykemie). A pokles glykemie je provázen nervozitou, nesoustředěností a hladem. Celý problém se tak jen zhoršuje.

Samozřejmě, pokud vás čeká psychicky zátěžová situace, nemůžete být hladoví. Jistě ale víte, že správné hubnutí se s hladem neslučuje. Jezte tedy pravidelně, dbejte na dostatečný přísun bílkovin a vybírejte si sacharidy s nižším glykemickým indexem. Naučte se techniky, které vám pomohou řešit zátěžové situace bez pomoci jídla.


Nemůžete si kupovat zdravé potraviny, protože jsou drahé?

Zdravé potraviny vůbec nemusí být drahé. Neberte v úvahu suroviny, které jsou součástí mnohých diet publikovaných v časopisech, kde se to jen hemží obřími krevetami, jasmínovou rýží, avokádem a podobnou exotikou. Tyto potraviny nejsou podmínkou nutnou k hubnutí. Naplánujte si, kolik sníte za den zeleniny, a vybírejte mezi druhy, které jsou v té době levnější. I obyčejné české nebo pekingské zelí lze chutně a nápaditě upravit. Stejně tak vybírejte kvalitní nízkotučné zdroje bílkovin: plátek kuřecího masa, tofu, sójové maso či filé z tresky vás určitě finančně nezruinují. A zmíněné avokádo si občas dopřejte také (o mnoho dražší než balíček chipsů, které jste dříve klidně spořádali, nebude).

Nemůžete vařit zdravě, protože by to manžel a děti nejedli?

Samozřejmě, nemusíte vařit dvě jídla. Jděte na to chytře: Fakt, že vaříte z libovějšího masa a neplýtváte tukem, nebude nikomu z rodiny vadit - obzvlášť tehdy, nebudete-li to halasně proklamovat. Jestliže uvaříte místo smažených vepřových řízků přírodní kuřecí (zajímavě kořeněné), bude to málokterý muž považovat za neštěstí. Pokud by se přesto zdála některá z jídel ostatním členům rodiny příliš "suchá", mohou si je hotová vylepšit olivovým olejem či kouskem rostlinného pomazánkového tuku.


Jíte stále totéž a už vám to nechutná?

Pokud je váš jídelníček (zcela správně) postaven na nízkotučných mléčných výrobcích, drůbežím a rybím mase a zelenině, možná jste právě vyčerpali možnosti vlastní fantazie. Podívejte se tedy do různých kuchařských knih, a aniž byste kopírovali doslovně uvedené recepty, najděte možnosti, jak zkombinovat dané suroviny a chuťově je ozvláštnit. Pomocníkem, který nikdy nezklame, jsou čerstvé bylinky. Stejnou úlohu mohou splnit omáčky z dušené zeleniny a česneku, sušená rajčata apod.


Máte pořád hlad a stále myslíte na jídlo?

Snažte se sníst ke každému jídlu porci čerstvé zeleniny (nejezte ale zeleninu samotnou, tím nadlouho hlad nezaženete). Snídani můžete mít vydatnou - jestliže vás trápí hlad, dejte si k snídani 1 kus celozrnného pečiva s rostlinným máslem a plátkem sýra nebo šunky a k tomu 200 ml mléka nebo 1 malý jogurt. Dávejte si pozor na velikost porcí bílkovin: to znamená k obědu alespoň 200 g ryby nebo 150 g kuřete nebo 2 vejce - nesnažte se zmenšovat porce jídla. Zmenšujte, nebo v případě oběda či večeře zcela vynechejte přílohu (podmínkou je ale min. 200 g zeleniny). Nevynechávejte svačiny: bílý jogurt, kefír, jogurtové mléko nebo podmáslí si dopřejte v množství 250-500 ml (podle toho, jak velký máte hlad). Stejně tak může svačiny řešit ovocný tvaroh s náhradním sladidlem, tvarohová pomazánka naslano nebo sýr cottage.

Tento systém vám zajistí stabilní hladinu krevního cukru a vaše tělo i duše nebudou prosit o jídlo. Nadto budete ztrácet převážně tuk, nikoli drahocennou svalovou hmotu.

Máte zácpu a bolí vás hlava?

Přehodnoťte svůj jídelníček a zjistěte, zda přijímáte dostatek tekutin. Pokud je tomu naopak, nemůžete se divit, pokud vás jeden nebo oba tyto problémy provází.

V případě bolestí hlavy

Možná jíte velmi málo, a v důsledku toho vám klesá krevní tlak. Řešením je přidat na jídle - uvědomte si, že platí heslo: " rychle pozbyl, dvakrát tolik nabyl". Pokud je váš příjem energie v pořádku, uvažujte o multivitaminovém doplňku.
Ostatní příčiny bolesti hlavy (neurologické, pracovní přetížení) musíte řešit s odborníkem nebo změnou pracovního tempa.

V zácpy případě

Přidejte si do jídelníčku zakysané mléčné výrobky v jakékoli podobě (neslazené nebo s umělým sladidlem).
Dbejte na dostatek zeleniny, a pokud omezujete množství chleba a dalších
příloh, vybírejte si takové, které mají největší podíl celozrnné žitné mouky.
Pokud tato opatření nepomohou, vyberte si některou z kvalitních druhů
vláknin
prodávaných v lékárnách.
Posilujte břišní stěnu vhodnými cviky.


Zdroj: Václava Kunová - Zdravá výživa, nakladatelství Grada

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (4)

  • Obrázek uživatele Návštěvník
    Návštěvník (anonym)

    Při hubnutí se většinou dostane hlad.A tato věc se řeší tím, že se hubnoucí člověk nažere!

    Dub 03, 2009
  • Obrázek uživatele katka
    katka (anonym)

    Já měla 90kg před 2 roky.Začala jsem cvičit 3x denně doma lehy sedy a aerobick běh a jízdu na kole a kolečkových bruslích.Upravila jsem si jidelníček tak...že jím vše jen se nepřejídám a sportuji dnes po dvou letech mám 65kg při výšce 175 cm mám fitness postavu a všichni chlapi co mě kdysi nechtěli jak jsem byla tlustá by mě dnes chtěli ale já už je nechci jsou to chlapy s břichama a já si dnes už můžu vybírat .Takže žádné diety a žádné omezování jídla jíst vše v menších porcích,sportovat a kila jdou pryč!!!!s pozdravem katka

    Srp 19, 2009
  • Obrázek uživatele Brigit
    Brigit (anonym)

    Nejlepší je naučit tělo že dostává příjem jídla pravidelně a to dodržovat. Trochu času to chce než si zvykne tělo i hlava. Příjem jídla nemyslím pravidelně se našťouchnout ale menší porce určitě 5 - 6x denně jíst. A když máte strašný hlad v mezidobí tak se napít třeba třetinu litru. Já si ředím dobrou vodu s obyčejnou tak 1 : 4. jakmile se napiju tak zaplním žaludek a hlad je fuč. Ono spíš jde o tu mlsnou. Když si dá člověk tu práci s větším úbytkem hmotnosti tak by měl vydržet a nežrat. Ona ta kila mohou vyšplhat zase nahoru rychle. Moje sousedka zhubla 30 kilo a já nevím jestli to není moc. Taková je celá plandavá. Mě stačí to co ubylo. Po x letech se obleču do svých svatebních šatů. To mě těší a trochu se pochlubím manžela taky.

    Kvě 19, 2013
  • Obrázek uživatele ahojky
    ahojky (anonym)

    hubnutí musí začít v hlavě. Já se o to pokoušela několikrát a nic. Teď, už v poměrně pokročilejším věku, mohu-li se takto zařadit, se mi povedlo zhubnout z velikosti XXl na M. Mám na lednici fotku ženské při těle a tak když mě tam zažene šmejdivá kouknu a lednici neotevřu. Navíc nekupuju řezy, čokolády, žádné jiné ani slané pamlsky aby to nebylo doma. Uzeniny (až na výběrovou šunku) jsou tabu. A pozor na občasnou hříšnější přípravu masíčka používám vepřové sádlo - ale jen maličko. Nepiju tvrdý alkohol - červené víno (tak 2deci týdně) ředím sodovkou. Nejím bílé pečivo, knedlíky, smetanové omáčky. Dcera studuje na výživovou poradkyni takže na udržení mojí nynější hmotnosti mám informace od dobrého zdroje. Ono něco je na tom jez do polosyta pil do polopita. Fakt ti naši předci nebyli žádní blbci. No a pohyb. Denně rychlá chůze cca 5 km. Když si představím opravdu těžkou tašku (možná i dvě) "nákupu", které jsem sebou tahala všude a srdíčko a klouby to snášely tak jsem ráda že se zadařilo. Zhubla jsem všude souměrně což je fajn. Všem držím palečky a věřte že na zapracování na sobě není nikdy pozdě. A ještě nesmím opomenout poznámku že manžel mě velmi podporoval a tím mi opravdu pomohl. Ani nebudu uvádět můj věk. Papáčko a dejte se do toho holky každého věku.

    Kvě 19, 2013

Přidat komentář

Reklama

Reklama