Ještě dva roky po dietě se produkuje hormon hladu

Všechny diety působí jen krátkodobě. Úbytek váhy dosažený za několik týdnů je přímo úměrný omezení kalorického příjmu. To je dobrá zpráva. Ta horší je ta, že ze stovky osob, které dodržovaly kaloricky chudou dietu, jich 95 procent do dvou či pěti let znovu získá svou původní váhu, uvádí neurovědec Michel Desmurget. Proč takový neúspěch? Především je tomu tak kvůli fyziologii, nikoli kvůli nedostatku vůle. Naše tělo nechce hubnout. Není na to naprogramováno, píše francouzský deník Le Figaro

Tělo je naprosto neschopné rozlišovat mezi nedobrovolným hladověním a vědomě dodržovanou dietou s nízkým příjmem kalorií. První týdny je organismus překvapen, a proto rychle hubneme, ale pak má jen jeden cíl: obnovit své zásoby. Strach z hladu, který je zapsán v našich genech, vítězí. Je velmi těžké zabránit tomu, aby se celá metabolická mašinerie nepřizpůsobila a nekladla tuhý odpor hubnutí. Hlad je jedním z jejích prostředků.

Ve studii zveřejněné na stránkách American Journal of Physiology Endocrinology and Metabolism norští a dánští vědci ukazují, že obrana organismu proti omezením je nejen účinná, ale i vytrvalá. Ještě dva roky poté, co 35 dospělých trpících těžkou obezitou drželo nízkokalorickou dietu, provozovalo fyzickou aktivitu, radilo se s psychology a nutričními poradci a shodilo v průměru 11 kilogramů, měli všichni stále hlad.

Hladina hormonu hladu ghrelinu, který uvolňuje žaludek, když se hubne, zůstávala stále nadprůměrná, pacienti stále pociťují hlad. “Všichni mají tento hormon, ale jestliže jste obézní a zhubnete, hladina tohoto hormonu roste,“ vysvětluje Catia Martinsová z lékařské fakulty Norské univerzity věd a techniky, která tuto studii vedla. Při stejné váze bude mít bývalý obézní více hlad než ten, kdo dietu nedržel a nezhubnul. Jeho hladina ghrelinu je zvýšená.

“To je jeden z rizikových faktorů opětného přibrání na váze,“ potvrzuje profesor Jean-Michel Lecerf z Pasteurova institutu v Lille. “Tato studie vysvětluje, že je třeba mít skromné cíle pokud jde o obezitu a dávat přednost postupnému shazování kilogramů před rychlým hubnutím. Jestliže se pacientovi podaří přerušit zvyšování váhy, je to již první úspěch,“ dodává.

Podle Michela Desmurgeta tato studie ukazuje, jak silné jsou fyziologické mechanismy našeho těla. “Dokonce i při mírném zhubnutí (o méně než osm procent tělesné váhy) tělo pokračuje v kladení odporu ještě další dva roky,“ říká.

Říká se, že rychle shozené kilogramy jsou zase rychle nabrány zpět. Australští vědci chtěli tuto skutečnost ověřit. Podrobili 200 osob zčásti intenzivní a rychlé dietě, zčásti mírnější, postupné dietě. Cílem bylo, aby tyto osoby shodily asi 15 kilogramů. Intenzivní dieta znamenala denní kalorický příjem o 60 procent nižší než při běžném stravování. Ti, kdo drželi pomalou dietu, jedli denně jen o 25 procent kalorií méně, než je průměrný příjem. Účastníci intenzivní diety dosáhli kýženého cíle za tři měsíce, zatímco ti, kdo drželi mírnější dietu, až za devět měsíců. Za dva a půl roku přibraly shozené kilogramy tři čtvrtiny účastníků z první skupiny a polovina osob z druhé skupiny. Zdá se, že na opětovné přibrání na váze nemá vliv jen rychlost hubnutí, ale také to, o kolik je snížen kalorický příjem.

Abychom “oklamali“ mozek, je tedy třeba velmi pozvolna omezovat množství jídla a zvyšovat fyzickou aktivitu.

Zdroj: ČTK

Zařazení na fórum: 

Komentáře (7)

  • Obrázek uživatele Věra
    Věra (anonym)

    Tak to je masakr - když ťeď zhubnut do měsíce 5 kg, tak budu 2 orky pociťovat hlad? No potěš.

    Lis 12, 2018
  • Obrázek uživatele Touha
    Touha (anonym)

    Když změníš stravování dlouhodobě,tak časem přejdou i chutě. Ale je to o ovládání se. I toho hladu a chutě. Někdy se to těžko rozlišuje.

    Lis 12, 2018
  • Obrázek uživatele martina
    martina (anonym)

    ja omezila sladke a mela strasne chute, az jsem dostala radu, abych jedla hodne celozrnne ryze - ruzne kombinovanou se zeleninou, coskou, s olivovym olejem a jabelcnym octem - a lustenin. A doopravdy chut na sladke pominula. Vyzkousejte, zda to bude fungovat i na vas.

    Lis 12, 2018
  • Obrázek uživatele Touha
    Touha (anonym)

    U mně určitě ne, sladké miluju, ale omezuji stále. Pochopitelně, když najedu na dietu, protože potřebuju pořešit tak pět kg, tak cukr vysadím úplně

    Lis 12, 2018
  • Obrázek uživatele Martina
    Martina (anonym)

    Máš pravdu, že některé druhy celozrnné rýže jsou hnusné a smrdí myšinou, ale jsou i kvalitní druhy, které jsou vynikající a mají oříškovou chuť. Teď ti značku nenapíšu, protože máme doma rýži v sudu - už nevim, kde jsme ji koupili ve velkém. Určitě to chce vyzkoušet víc druhů.

    Lis 13, 2018

Přidat komentář

Reklama

Reklama