9 největších mýtů o tloustnutí

Připravil RNDr. P. Suchánek z Institutu dietologie a výživy v Praze.

Ideální postavu by chtěl mít snad každý. Proto se mnozí z nás trápí dietami a dodržují různá doporučení a pravidla. Někdy však v dobré víře můžeme na svém těle napáchat více škody než užitku. Proč tomu tak je a co děláme za chyby? Po čem vlastně tloustneme? Jaké mýty o jídle nejčastěji kolují?

Mýtus první: Po 17. hodině už nejez!
Hodně lidí důvěřuje zásadě, že když nebudou jíst po 17. hodině, zhubnou. Jenže pokud tělo nedostává svůj příděl živin, začne si vytvářet zásoby na horší časy a připravovat se na delší hladovění. Jíst můžeme klidně i večer, ovšem s mírou. Tělo už totiž nepotřebuje tolik energie a její přebytek ukládá do tuků. Večeře by proto měla být lehká a složená spíše z bílkovin, než z cukrů a tuků. Doporučuje se jíst nejpozději 3 hodiny před spaním. Úplné vynechání večeře způsobuje zpomalení metabolismu a únavu.

Mýtus druhý: Kofein a dehydratace
Tvrdí se, že nápoje s kofeinem způsobují dehydrataci, ovšem člověk, který denně pije nápoje s kofeinem, je již na jeho účinky zvyklý a jeho organismu dehydratac nehrozí.                           U pravidelných konzumentů se nápoje s kofeinem započítávají k celkovému dennímu příjmu tekutin ať již se jedná o kávu, čaj či kolové nápoje.

Mýtus třetí: Po light potravinách zhubneš!
Mylně se domníváme, že light potravin můžeme sníst, kolik hrdlo ráčí. Light potraviny mají sice snížený energetický obsah, ale i tak obsahují kalorie, a proto se musí započítávat do celkového denního energetického příjmu. Sice mají často méně tuku, případně cukru, ale některé jejich složky energetický příjem naopak zvyšují (např. zahušťovadla). Neplatí, že místo jedné klasické müsli tyčinky můžu sníst dvě jiné v light verzi.
Jinak je tomu u nealko nápojů. Nápoje se sníženým obsahem cukrů obsahují minimum kalorií, jejich kalorická hodnota je často srovnatelná s vodou. Používají totiž nízkokalorická sladidla s vysokou sladivostí.

Mýtus čtvrtý: Držení hladovek
Spousta lidí si myslí, že pokud nebudou mít hlad, tak nezhubnou. Svá těla pak úmyslně trápí hlady. Opak je pravdou. Vyhladovělé tělo, vděčné za každou porci jídla, si začne okamžitě vytvářet zásoby na horší časy a živiny začne ukládat do tuků. Hladověním dokonce dochází k nastartování tzv. spořícího metabolismu, který dál blokuje hubnutí. Proto bychom měli jíst menší porce ale o to častěji. Doporučuje se 5, u sportujících osob i 6 menších jídel denně, v pravidelných intervalech - po 3 až 4 hodinách.

Mýtus pátý: Díky dietám budeme štíhlejší
Jak je to s dietami, tolik populárním tématem v rámci předsevzetí právě na začátku roku? Krátkodobé diety nikam nevedou. Málokdo má totiž vůli držet dietu delší dobu, a tak se po čase vrátíme ke svým původním stravovacím návykům a shozená kila zase nabereme, ale daleko rychleji, než když jsme se pokoušeli zhubnout. Obvykle skončíme ještě s dalšími kily navrch.
Po dietách tedy můžeme zhubnout, ale pouze krátkodobě, dost často jde jen o odvodnění organismu, nikoliv o ztrátu tuku. Pokud si chceme svou váhu udržet, musíme trvale a prakticky celoživotně změnit svůj jídelníček. Když chceme zhubnout dlouhodobě, musíme se připravit, že to bude běh na dlouhou trať, který se neobejde bez tělesné námahy a změny životního stylu.

Mýtus šestý: Konzumací cukrů si zakládáme na cukrovku
Cukry tvoří jednu z důležitých složek potravy. Měly by představovat 45 - 60% denního energetického příjmu, jejich doporučená denní dávka je 300 - 420 g. Lepší je ovšem mluvit nikoliv o cukrech, ale o sacharidech, což jsou nejen jednoduché cukry jako je glukóza, fruktóza, nebo klasický bílý cukr. Mezi sacharidy patří i škroby a vláknina.
Jako cukry se označují jednoduché sacharidy, tedy ty co vnímáme jako sladké. Tělo potřebuje cukry jako zdroj energie pro správnou činnost mozku, ledvin, krevního oběhu a svalové hmoty.
Cukrovku může způsobit dlouhodobá nadměrná konzumace zejména jednoduchých cukrů, zejména pokud tato není vyvážena sportovní aktivitou. Stejná poučka platí ale i pokud přijímáme příliš mnoho tuků. Žádný z extrémů není zdravý, měli bychom dbát na vyvážený pestrý jídelníček, zahrnující všechny živiny v poměru: 60 % cukry resp. sacharidy, 25 - 30 % tuky a 10 - 15 % bílkoviny.

Mýtus sedmý: Pohyb není potřeba
Lenost je přirozenou lidskou vlastností, a proto není divu, že se mnohým z nás zrovna dvakrát sportovat nechce. Děláme ale chybu. Proč? Díky nárůstu svalové hmoty se urychluje metabolismus a tělo rychleji využívá přijatou energii. Navíc při zvýšené tělesné námaze dochází k uvolňování endorfinů, hormonů štěstí, které nám zlepší náladu, a budeme se cítit lépe. Pokud chceme zhubnout, aniž bychom sportovali, dochází k hubnutí pomalu a nerovnoměrně.
Sport bychom si měli dopřávat nejlépe několikrát týdně (minimálně 3x) alespoň po 45 minutách. Nejlepších výsledků docílíme aerobním cvičením, při kterém zapojíme co nejvíce svalových skupin. Jedná se například o běh, plavání, aerobik, rychlou chůzi apod. Při aerobní aktivitě dochází ke spalování tuků, ale zhruba až po 30 - 40 minutách cvičení.

Mýtus osmý: Snídani můžeme klidně vynechat
Někdo si rád přispí a snídani nestíhá, někdo ji vynechává záměrně. Tělo však po ránu potřebuje energii, aby mohlo normálně fungovat. Jinak musí sahat do svých zásob a pracovat v „úsporném režimu“. I když by se na první pohled zdálo, že vypuštění snídaně povede ke štíhlejší postavě, směřuje naopak k nadváze a obezitě.
Řada lidí trpících obezitou se stravuje nepravidelně a velmi často vynechává právě snídani. Jejich organismus je vycvičený, že bude muset čekat na další přísun energie, proto využívá každé možnosti, kdy mu dáme najíst, a přijatou energii si ukládá na horší časy do tukových zásob.
Navíc pokud vynecháme snídani, kvůli hladu sníme mnohem více jídla, než kdybychom posnídali. Často nás honí mlsná a snažíme se dohnat, co jsme ráno nesnědli. To pak vede k přejídání a ke zvýšení rizika nadváhy. Během dopoledne bychom měli přijmout zhruba 60 % z celkového denního příjmu energie.
Jak by tedy měla vypadat zdravá snídaně? Vhodné jsou mléčné výrobky s celozrnnými cereáliemi nebo celozrnné pečivo. K pití si můžeme dopřát čaj, kakao, kávu nebo jiný oblíbený nápoj, klidně i slazený. Metabolismus po ránu potřebuje nastartovat nejen pokrmy, ale stejně tak i dostatkem tekutin. Občas je možné použít i ochucené nápoje pokud jsou alespoň z 90 % tvořeny vodou a tělo z nich navíc získá i energii pro začátek dne.

Mýtus devátý: Tuky jsou nezdravé a tloustne se po nich
Je pravda, že tuky mají oproti jiným živinám dvojnásobnou kalorickou hodnotu a tím pádem jsou mnohem vydatnější než cukry (sacharidy) a bílkoviny. Spousta lidí se domnívá, že jsou tuky nezdravé, a proto by je měli jíst co nejméně. To je ovšem omyl.
Tuky představují důležitou složkou potravy, měly by tvořit 25 - 30 % denního příjmu energie, dodávají našemu tělu v tucích rozpustné vitaminy A, D, E, K. Problém způsobuje hlavně nadměrná konzumace živočišných tuků. Zdraví prospěšné jsou naopak rostlinné tuky a nenasycené mastné kyseliny, obsažené v rybách. Většina lidí konzumuje tuky ve větším množství, než je doporučováno.
Tímto stravováním si ovšem zadělává na obezitu, zvýšenou hladinu cholesterolu v krvi a chátrání cév. Větší množství tuku nedokáže tělo zpracovat, a proto jej ukládá do tukových zásob.

Příjde vám tento článek zajímavý? Pošlete ho dál!
Diskuze ke článku
Přidat komentář

Komentáře (17)

  • Obrázek uživatele Maru_B
    Maru_B (anonym)

    Pokud snídaně neobsahuje cereálie, je možno ji doplnit cereálním nápojem. Já bych určitě doporučila Caro. Tělo dostane přísun tekutin, ale i látek, které mají dobrý vliv na trávení, činnost jater, slinivky i srdce. Navíc Caro je bez kofeinu a je vhodný i pro těhotné ženy i kojící mamaminky :)

    Bře 06, 2014
  • Obrázek uživatele LilianaK
    LilianaK (anonym)

    http://www.novinky.cz/zena/zdravi/329581-vedci-se-mylili-zabijakem-srdce-jsou-cukry-ne-tuky.html

    Bře 07, 2014
  • Obrázek uživatele Slávka
    Slávka (anonym)

    Nesnídám celý život,jen kafe,tlustá nejsem a měnit to nebudu.Snídám vyjímečně na dovolené-to mám hlad jak vlk.Pravdou ale je,že se pak těžko nutím k jakýmkoli sportovně-turistickým aktivitám.Takže při mých dovolených spojených s turistikou si už na to dávám bacha,stačí mi kafe a něco dobrého sladkého.Myslím si,že snídaně je věc ryze individuální a nutit k ní někoho,že se to má,je nesmysl.Důležité je se pořád hýbat,pak si může člověk jíst kdy chce a co chce.

    Bře 08, 2014
  • Obrázek uživatele to Slávka
    to Slávka (anonym)

    Se snídaní to je složitější. Problém je, že většina lidí nemá hlad těsně po probuzení. Pokud lidi vstávali ve 4 nebo v 5 jako císař pán a nebo jako mniši v klášteře, tak to vůbec neznamenalo, že první činností byla snídaně. Ta byla nejdřív hodinu po probuzení, spíš ale ještě později. Jídlo začátkem dne je určitě správně. Ale dosti lidem nevyhovuje hned po probuzení. Po hodině či dvou určitě lepší. Nasnídat se po příchodu do práce, zvyk z doby socialismu, to nebylo hloupé. Snídaně bez časového presu, v klidu, současně šlo i při ní pracovat. Pak buď přesnídávka a nebo oběd brzy, třeba už v 11 hodin. Jíst je lepší před velkou částí dne, ne před nocí a spaním. Ale neznamená to, že hned po probuzení je to ideální.

    Bře 08, 2014
  • Obrázek uživatele to Slávka
    to Slávka (anonym)

    JInak s tloustnutím to nemá co dělat. Tady rozhoduje spíš množství jídla za den, kalorická vydatnost a hlavně kolik těch kalorií člověk spálí. Ani být bez večeře není zdravé, lehká večeře není problém ani krátce před spaním. Špatně ale je dlouho hladovět a pak se naprat.

    Bře 08, 2014
  • Obrázek uživatele Jana
    Jana (anonym)

    Já když se před usnutím nanajím tak neusnu. Musím vstát namazat si rohlík a pak spím ceou noc jak mimčo.

    Bře 08, 2014
  • Obrázek uživatele nutrimax.cz
    nutrimax.cz (anonym)

    Dobrý den, pokud mohu doporučit tak jako číslo jedna při hubnutí bych zvolil spalovače tuků. Je to suplement, který výrazně napomáhá spalování tuků (rychlejší přeměna tuků, zlepšení metabolismu, tělo se více zahřívá). Tyto produkty jsou odzkoušeny profesionálními sportovcemi. Rád bych také zmínil, že při užívání spalovačů tuků je nutný pohyb a striktně dodržovaná strava (méně tučná jídla atd...). Výsledky se dostáví zaručeně. Doporučil bych následující produkty: http://www.nutrimax.cz/komplexni/grenade-thermo-detonator/ http://www.nutrimax.cz/komplexni/grenade-black-ops/ http://www.nutrimax.cz/l-carnitine/nutrend-carnitine-1000/ http://www.nutrimax.cz/synephrine/extrifit-syne-thermogenic-fat-burner/ http://www.nutrimax.cz/synephrine/synephrine/

    Dub 18, 2014
  • Obrázek uživatele Tomáš Boček
    Tomáš Boček (anonym)

    Dobrý den, pokud mohu...Rychlejší přeměna tuků na co prosim?

    Feb 18, 2015
  • Obrázek uživatele adela
    adela (anonym)

    Rychlý spalovač tuku, múže někdo doporučit něco??

    Lis 11, 2015
  • Obrázek uživatele adela
    adela (anonym)

    Rychlý spalovač tuku, múže někdo doporučit něco??

    Lis 11, 2015
  • Obrázek uživatele :))
    :)) (anonym)

    Rychlý spalovač tuku,...Ne, nemůže. Však ty nám Pipču pdrču doporučíš:))

    Lis 11, 2015
  • Obrázek uživatele maya
    maya (anonym)

    podívej se na tu stránku, jsou tam recenze většiny suplementů http://recenzecz.ulinks.net

    Lis 18, 2015
  • Obrázek uživatele adela
    adela (anonym)

    podívej se na tu stránku,...díky moc!

    Lis 24, 2015
  • Obrázek uživatele martha
    martha (anonym)

    největším mýtem je to, že hubnutí je jednoduché. opravdu není. snažim se zhubnout už několik let a prostě nemůžu!

    Led 24, 2016
  • Obrázek uživatele !
    ! (anonym)

    největším mýtem je to,...nežer večer!

    Led 24, 2016
  • Obrázek uživatele martha
    martha (anonym)

    večeřím v 8 hodin, snídam v 7, jdu do práce kde obědvám v asi 3, unikám tučných jídel a moje váha je stejná když jsem jedla tučně a hodně...

    Led 24, 2016
  • Obrázek uživatele no
    no (anonym)

    večeřím v 8 hodin, snídam...i kdyby si nebyla jen reklamní blbka, tak to si jako myslíš, že s tímto systémem stravování zhubneš? Snídaně v 7, oběd ve 12, večeře v 18 hodin. Mezi tím dopoledne ovoce, odpoledne zeleninu. žádné cukry a pečivo a přílohy jen do oběda.

    Led 24, 2016

Přidat komentář

Reklama

Reklama