Sladkosti ani alkohol stres nevyřeší

23.5.2014 00:01
Hubnutí

Známe to všichni. Věci nám začnou přerůstat přes hlavu, nestíháme a šéf se už několikátý den evidentně špatně vyspal. Aby toho nebylo málo, vzduchem prosviští partnerská hádka a přidají se i nepříjemnosti v podobě nečekaných výdajů. Nepřítel stres si na nás už brousí zuby a my jsme vyčerpaní a otrávení. To jsou okamžiky, kdy dámy sahají po čokoládě a pánové se u baru hlásí o dalšího panáka.

 Sladkosti zaberou jen krátkodobě a nic neřeší
„Při stresu se z nadledvinek vylučují hormony kortizol a adrenalin. Hladina cukru v krvi stoupá, abychom měli k dispozici dostatek energie pro potřebnou reakci. Svůj účel měl stres už v pravěku, kdy při lovu mamutů nastartoval organismus člověka k útoku nebo útěku,“ popisuje fyziologické procesy v lidském těle Katarína Jirková, specialistka na výživu a hubnutí z Institutu kompliment. Zatímco v přijatelné míře stres motivuje, dlouhodobý stres má neblahý vliv na zdraví, například v podobě zvýšeného krevního tlaku, a také na figuru, pokud saháme k berličkám v podobě sladkostí a alkoholu. „Rychlé cukry nebo sklenička něčeho ostřejšího fungují jen jako placebo. Krátkodobě sice vyvolají velmi příjemné pocity, ale samotnou situaci neřeší. Na stres naopak zabírá pravidelná životospráva,“ uvádí Jirková.

Jak se nenechat svést
Stresové situace se sice nedají vždy předem odhadnout, ale do určité míry je dokážeme předvídat a připravit se na ně. V kritickém období je mimořádně důležité zdravě jíst a posílit tak svou obranyschopnost. „Nervy potřebují vitamín B, který najdeme v hojném množství v zelenině, celozrnném pečivu, fazolích, mléčných výrobcích a také vejcích. Pokud se bojíme, že selžeme, můžeme mít pro všechny případy po ruce kousek velmi hořké čokolády, kterou si pomalu vychutnáme,“ radí Jirková. Máme-li pocit, že naši nepohodu vyřešíme přejídáním, děláme velkou chybu, neboť na stres platí úplně opačný model v podobě dodržování správného jídelníčku a pravidelného stravování. Tučné pokrmy nás zpomalují a uvádějí do neklidu, nadměrné množství cukru má vliv na výkyvy nálad. Ani vynechání jídla není řešením, neboť vede k poklesu krevního cukru a my se cítíme ještě podrážděnější. Navíc na sklonku dne hrozí, že přijde neovladatelná touha všechno dohnat. Na jídlo bychom neměli zapomínat ani v případě přesně opačném, tedy když pod tíhou úkolů ztrácíme chuť cokoliv pozřít. Pocit staženého žaludku je dán v tu chvíli vyplavenými hormony. „Je vhodné zařadit po dvou až třech hodinách alespoň něco malého, třeba kousek ovoce, jogurt nebo neslazenou müsli tyčinku s vysokým podílem ovesných vloček. Tělo bude mít určitý přísun energie a situaci pak člověk mnohem lépe zvládne,“ doplňuje Jirková.

Buďme aktivní
Už nejsme lovci mamutů. Většinou máme sedavá zaměstnání, proto se také v našem těle díky hormonální aktivitě hromadí napětí, které je třeba ventilovat. Zkusme si lépe zorganizovat čas a každý den vyšetřit chvilku pro vlastní malé radosti. Najděme si prostor na své blízké, dejme si krátkou ranní rozcvičku, vydejme se do přírody nebo si dopřejme večerní teplou koupel. Stoprocentním zabijákem stresu je sportovní aktivita. Na každého zabírá něco jiného. Někomu stačí procházka v přírodě, někdo preferuje sporty, při kterých ze sebe vybije veškerou negativní energii, třeba při squashi nebo fitboxu. Není však nutné vydat ze sebe maximum, nejlepší je udržovat se při psychickém i fyzickém zdraví pravidelným pohybem, díky němuž přirozeně regenerujeme. „Pokud s výběrem sportovní aktivity, která je úměrná našemu věku i zdraví, tápeme, je vždy nejlepší se obrátit na odborníka,“ uzavírá Katarína Jirková z Institutu redukce a prevence nadváhy kompliment.

Související články

Spánek pomáhá zhubnout

9.6.2019 00:00

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Proč některé ženy nemohou zhubnout

5.12.2013 00:01

Příčinou nadváhy může být kolísání cukru v krvi

8.4.2013 00:01

10 důvodů, proč otevíráme ledničku

28.11.2012 00:01

Obezita je psychosomatický problém

5.10.2012 00:01

Víte, kolik je kofeinu v kávě či čokoládě?

28.5.2012 00:01

Čokoláda: Která je zdravá?

21.2.2012 00:01

Desatero zdravého životního stylu

26.7.2011 00:00

Stravovací zásady pro štíhlou linii

25.3.2010 00:00

Cukrárnový syndrom u dětí

23.3.2010 00:00

Jíte hodně sladkostí a chcete zhubnout?

10.3.2010 00:00

Jezte často, ale menší porce - zabráníte tak vzniku pocitu velkého hladu

19.2.2010 00:00

Proč způsobuje stres obezitu

3.12.2009 00:00

Každodenní sladkosti dělají z dětí násilníky

21.10.2009 00:00

30 způsobů jak se zbavit stresu

1.10.2009 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Nekrmte pejska čokoládou!

10.4.2009 00:00

Vhodná strava před zkouškami a testy

5.1.2009 00:00

Strava pro dobrou náladu

12.9.2008 00:00

Čokoláda - nový homeopatický lék

8.7.2008 00:00

Konzumace čokolády může podle vědců oslabovat kosti

11.4.2008 00:00

Lidé, kteří snídají, jsou prý štíhlejší a zdravější

2.4.2008 00:00

Sacharidy v dětské výživě aneb Zdravé mlsání

13.3.2008 00:00

Zásady redukce nadváhy

27.11.2007 00:00

Za touhu po čokoládě mohou střevní bakterie

20.11.2007 00:00

Kousek hořké čokolády denně prý sníží tlak bez tloustnutí

24.7.2007 00:00

Čokoláda snižuje riziko infarktu podobně jako aspirin

15.12.2006 00:00

Dieta vyžaduje klid a pravidelnost

9.6.2006 00:00

Alkohol nepřítel štíhlé linie

5.1.2005 00:00

Chcete zhubnout a nejde to? Na vině nemusí být jen slabá vůle

27.10.2004 00:00

Čím více televize, tím méně ovoce a zeleniny

21.1.2004 00:00

Jak se zbavit závislosti na cukru

6.1.2004 00:00

Za břicho může skutečně pivo

22.9.2003 00:00

Závislost na čokoládě

24.10.2002 00:00

Jídlo jako poslední útočiště

17.5.2002 00:00

Máte nutkavou chuť k jídlu ?

24.4.2002 00:00

Co má společného konopí a čokoláda

6.3.2002 00:00

Chcete-li hubnout, dejte si pozor na alkohol

7.9.2001 00:00

Proč ženy mají sladkosti raději než muži?

15.2.2001 00:00

Omezte cukr, kávu a čokoládu

15.2.2000 00:00

Související produkty

Přidat komentář

 
* *