Proč máme večer největší hlad

18.9.2018 00:01
Hubnutí

Večer nás přepadá hlad, protože se zvyšuje produkce hormonu, který stimuluje chuť k jídlu. Abychom večer odolali pokušení, je lépe nevynechávat oběd a svačinu. Ve večerních hodinách totiž klesá hladina peptidu YY a proteinu leptinu, které vyvolávají pocit sytosti. Proto nesmíme čelit večernímu pokušení vyhladovělí.

Večer je obtížné vzdát se nějakého toho sousta navíc, odolat pokušení dát si nášup nebo tabulku čokolády u televize. Svou roli zde hraje to, že většina z nás se teprve večer dokáže posadit v klidu ke stolu a věnovat jídlu náležitý čas. Nyní však vědci zjistili, že těžko ovladatelný večerní hlad závisí, alespoň částečně, na tom, jak se během dne mění koncentrace hormonů, které signalizují hlad a pocit sytosti.

Studie zveřejněná na stránkách International Journal of Obesity ukazuje, že později odpoledne se vylučuje méně hormonů, které nám pomáhají, abychom to s jídlem nepřeháněli. Naopak hladina těch hormonů, které v nás vyvolávají touhu po jídle, s nástupem večera postupně stoupá. Jen málo utěšující zprávu přináší výzkum realizovaný na malé skupině dobrovolníků trpících obezitou či nadváhou, z nichž polovina trpěla poruchou záchvatovitého přejídání a druhá polovina tuto poruchu neměla, ale přesto měla nadbytečné kilogramy.

Psychiatrička Susan Carnellová z Univerzity Johnse Hopkinse se snažila zjistit, zda se množství hormonů spojených s touhou po jídle během dne mění a zda jsou zde souvislosti s poruchami příjmu potravy, jako je záchvatovité přejídání, pro něž je charakteristické noční buzení hlady, anebo se stresem, který bývá často spojován s neschopností mít kontrolu nad jídlem.

Carnellová dala dobrovolníkům v devět hodin dopoledne a ve čtyři odpoledne pokrm obsahující vždy zhruba 600 kalorií. Pak dobrovolníci podstoupili experimentální test stresu, kdy dvě minuty drželi ruku ponořenou do studené vody (nejde o mučení, ale o metodu používanou v laboratořích k navození kontrolovaného stresu stejného pro všechny). Poté psychiatrička měřila hladinu stresového hormonu kortizolu a hladinu hormonů spojených s kontrolou chuti k jídlu, jako je ghrelin, který způsobuje hlad, peptidu YY a leptinu, které naopak navozují pocit sytosti. Po další půlhodině přišla poslední část experimentu: aby zjistila, jak jsou pokusné osoby schopny kontrolovat chuť k jídlu tváří v tvář jídlu v různých denních hodinách, nabídla všem bohatý bufet s pizzou, brambůrky, moučníky a čokoládou.

Výsledky především ukazují, že ráno je pocit hladu nižší než večer. Není to jen pocit, protože večer je nejnižší koncentrace peptidu YY, který snižuje chuť k jídlu. Naopak roste hladina hormonu ghrelinu, který nás nutí jíst. To se nejvýrazněji projevuje u osob se záchvatovitým přejídáním. U nich je ráno úroveň ghrelinu zvláště nízká, zatímco večer velmi vysoká. Také jsme-li stresovaní, roste tendence ke zvyšování hladiny hormonů hladu a večer je tato situace přímo výbušná, protože jak vrcholí celodenní stres, je růst hladiny hormonů, které nás nutí hledat útěchu v jídle, výraznější než když jsme v dobré náladě.

“Večer je pravděpodobnější, že budeme z hormonálních důvodů jíst více a příliš, aniž bychom si to uvědomovali, především trpíme-li záchvatovitým přejídáním nebo jsme-li ve stresu,“ říká doktorka Carnellová. “Jestliže víme, že pokušení je pravděpodobnější, umožňuje nám to přijmout nějaká protiopatření: jestliže například jíme více v prvních hodinách dne, nevynecháváme oběd a odpoledne si dopřejeme zdravou svačinu, dospějeme k večeru méně vyhladovělí a schopni více držet na uzdě sklon k přejídání,“ dodává.

ČTK/Corriere della Sera

Související články

Spánek pomáhá zhubnout

9.6.2019 00:00

Role mozku v procesu hubnutí

7.6.2018 06:01

Ještě dva roky po dietě se produkuje hormon hladu

26.4.2018 00:01

Proč při stresu tloustneme?

5.3.2018 00:01

Aminokyseliny arginin a lysin mají podle vědců stimulovat pocit sytosti

13.12.2017 08:01

Jak odolat vlčímu hladu

4.12.2017 08:01

Jak si udržet váhu a přitom netrpět

12.10.2017 09:01

Potraviny, které vyvolávají hlad

20.9.2017 00:01

Občas zhřešit při jídle nevadí

9.5.2017 00:01

Thermogenic komplex - doplněk stravy pro kontrolu hmotnosti

10.1.2017 00:01

Porce luštěnin denně pomůže snížit váhu

23.6.2016 00:01

Kyselina hydroxycitronová je silný pomocník při hubnutí

21.1.2016 00:01

I menší porcí dokážete uspokojit chuť k jídlu

15.1.2016 10:01

Jak s menší porcí uspokojit chuť k jídlu

5.1.2016 00:01

Zhubnout jde pouze trvalou změnou životního stylu, zázračné diety nefungují

16.10.2015 00:01

Hormon sportu irisin pomáhá spalovat tuky

23.9.2015 00:01

Přírodní alternativy k práškům na hubnutí

14.4.2015 00:01

Jak láska a city ovlivňují naši hmotnost

18.2.2015 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Thermogenic komplex se Svetolem - kombinace účinných látek na spalování tuků

3.4.2014 00:01

Proč některé ženy nemohou zhubnout

5.12.2013 00:01

Poruchy příjmu potravy: záchvatovité přejídání, noční přejídání či kontinuální jedení

4.7.2013 00:01

10 důvodů, proč otevíráme ledničku

28.11.2012 00:01

Obezita je psychosomatický problém

5.10.2012 00:01

Chcete zhubnout? Tak se pořádně nasnídejte

23.8.2010 00:00

Leptinová a inzulinová rezistence brání hubnutí

16.7.2010 00:00

Jezte často, ale menší porce - zabráníte tak vzniku pocitu velkého hladu

19.2.2010 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Muži lépe potlačují hlad než ženy

20.2.2009 00:00

Které problémy můžete očekávat při hubnutí a jak je řešit?

2.10.2008 00:00

O tloušce rozhodují i nervy

23.7.2008 00:00

Pravidelná a zdravá snídaně pomáhá shodit nadbytečná kila

22.1.2008 00:00

Za touhu po čokoládě mohou střevní bakterie

20.11.2007 00:00

Nesklizený stůl prý podle vědců tlumí hlad

15.5.2007 00:00

Pravidelná snídaně součást boje proti obezitě

6.10.2005 00:00

Hormon hladu působí u obézních lidí jinak než u štíhlých

30.6.2004 00:00

Výchova k otylosti

15.4.2002 00:00

Co jíst, abychom neměli hlad

7.1.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *