Porce luštěnin denně pomůže snížit váhu

23.6.2016 00:01
Hubnutí

Fazole, hrách, zelený hrášek a čočka zvyšují pocit sytosti. Stačí zařadit je do diety a pomůže vám to snížit trochu váhu, aniž byste pak znovu nabrali shozené kilogramy, píše italský deník Corriere della Sera. Uvádí se to v kanadské studii publikované v American Journal of Clinical Nutrition, podle níž konzumace 130 gramů luštěnin denně sníží váhu o 0,34 kilogramu denně.

Výzkum nemocnice svatého Michala v Torontu je založen na předchozí analýze Centra pro výživu téže nemocnice, podle něhož ten, kdo často jí luštěniny, má větší pocit sytosti (o 31 procent), než ten, kdo dodržuje běžnou dietu. Konzumace luštěnin má rovněž tu výhodu, že snižuje “špatný“ cholesterol. “Bez ohledu na známý příznivý vliv na zdraví pojídá jen 13 procent Kanaďanů fazole a další luštěniny každý den a většina z nich sní méně než jednu porci,“ uvádí hlavní autor studie Russell de Souza.

Vědci analyzovali výsledky 21 klinických experimentů na 940 dospělých mužích a ženách. Všichni zaznamenali pokles hmotnosti při tom, že jedli denně jednu porci (v průměru 340 gramů) luštěnin, aniž by museli vynakládat zvláštní úsilí k tomu, aby se vystříhali jiných potravin. Podle Russella de Souzy je 90 procent pokusů o zhubnutí neúspěšných a končí návratem k původní váze, často z důvodu pocitu hladu a nezadržitelné touhy po jídle. Denní porce luštěnin by tak mohla být dobrým řešením, pokud je pravda, že o třetinu snižuje chuť k jídlu.

“Přestože je pokles váhy omezený, náš výzkum ukazuje, že pouhým zařazením luštěnin do diety lze zhubnout, a co je mnohem důležitější, nenabrat zpět shozené kilogramy,“ vysvětluje Souza.

Studie také ukázala, že jedna porce luštěnin denně snižuje špatný cholesterol (LDL), a tedy snižuje riziko vzniku srdečně cévních onemocnění. Letošní rok vyhlásila OSN za rok luštěnin. Jsou to cenné potraviny, protože mají nízký glykemický index a mohou zcela nebo částečně nahradit živočišné proteiny a “špatné“ tuky (saturované nebo transmastné kyseliny).

“Trochu jsme zapomněli na to, co to jsou luštěniny,“ uvádí Andrea Ghiselli z Rady pro výzkum v zemědělství a analýzy zemědělské politiky (CREA) v Římě. “Jíme jich v průměru mnohem méně než jednu porci týdně a konzumuje je jen třetina dospělých. Ti, kdo je do svého jídelníčku zařazují, je většinou považují za pouhou přílohu. Nicméně luštěniny mohou být považovány za hlavní chod i za doplněk ostatních pokrmů. Mohou být konzumovány v nejrůznější podobě. Jednou z výhod luštěnin je, jak říká de Souza, jejich působení na pocit sytosti: proteiny a vláknina jsou dosti sytivé a mohou nahradit maso, které pojídáme až příliš často. Luštěniny však především mají mimořádně zajímavý metabolický účinek: mají nízký glykemický index a mohou jej snížit u celého pokrmu. Zejména však přispívají k tomu, co se nazývá second meal effect, což znamená nejen snížení glykemického indexu pokrmu, který je obsahuje, ale také vliv na následující jídlo: mají vliv na hmotnost a na omezení rizika vzniku cukrovky,“ zdůrazňuje.

Jestliže zvýšíme konzumaci luštěnin na tři porce týdně, a to tím, že je nejen připojíme k obvyklému pokrmu, ale že je pojídáme jako hlavní jídlo, můžeme pozorovat příznivé působení nejen na hmotnost (pokud to s ostatními potravinami nepřeháníme), ale také pokud jde o spotřebu vlákniny, snížení příjmu saturovaných tuků a soli a snížení hladiny špatného cholesterolu.

Zdroj: ČTK

Související články

Výběrem jídla rozhodujeme o své náladě

1.4.2016 00:01

10 tipů, jak zvýšit výživovou hodnotu vašeho jídla

2.2.2016 00:01

Jídelníček pro zdravé a zářivé vlasy

21.1.2016 00:01

Nástrahy fitness jídelníčků a zdroje bílkovin

7.1.2016 00:01

Bezlepkový jídelníček pro udržení váhy - ženy

25.11.2015 00:01

15 stravovacích návyků staletých

14.9.2015 00:01

jak si rychle vyrýsovat tělo stravou a cvičením

21.5.2015 00:01

Potraviny a doplňky stravy pro zdravou štítnou žlázu

10.4.2015 00:01

Potraviny nevhodné pro malé děti

9.4.2015 00:01

Nejlepší rostlinné zdroje bílkovin a kolik bílkovin potřebujete

19.9.2014 00:01

Kešu a další potraviny proti depresi

29.4.2014 00:01

5 tipů na prevenci vysokého cholesterolu

30.11.2012 00:01

6 látek pro zdravější srdce

14.9.2012 00:01

Základní pravidla pro zdravou redukci hmotnosti

17.4.2012 00:01

Potraviny ve spíži

20.2.2012 00:01

Vegetariáni dopřejte si více luštěnin, vajec a ořechů

15.2.2012 00:01

Pokrmy, které vás udrží přes zimu v kondici: Dušené proso, tykev a fazole adzuki

25.11.2011 00:01

Krátký seznam protistresových látek ve stravě

9.9.2010 00:00

7 lehkých jídel, hotových za 20 minut

13.7.2010 00:00

Když je v mozku nedostatek dopaminu

25.2.2010 00:00

Strava v roli spalovače tuků

8.2.2010 00:00

Co jíst a čemu se vyhnout v období menopauzy

15.1.2010 00:00

Dieta pro ostrý zrak

3.9.2009 00:00

Strava bohatá na luštěniny pomáhá kontrolovat cukrovku

11.2.2009 00:00

Navždy štíhlou linii

25.9.2007 00:00

Jídelníček šitý na tělo.

25.5.2007 00:00

Důležitá bílkovina - jak nahradit maso

2.2.2007 00:00

Skladba stravy a tloustnutí

4.12.2006 00:00

Glykemický index potravin aneb Jak zhubnout natrvalo a bez strádání

21.11.2006 00:00

Hubnutí přirozenou cestou

14.9.2006 00:00

Potraviny podporující střevní peristaltiku

4.1.2006 00:00

Potraviny pro podporu krvetvorby

7.11.2005 00:00

Rady pro výživu sleziny

12.10.2005 00:00

Co byste měli vědět o fazolích

17.12.2004 00:00

Proč konzumovat cizrnu

20.11.2003 00:00

Strava proti zánětu močového měchýře

21.1.2003 00:00

Strava pro zdravé tlusté střevo

13.12.2002 00:00

Přírodní zdroje minerálů

19.11.2002 00:00

Látky pro zdravé opalování

19.6.2002 00:00

Co jedí na vánoce vegetariáni

20.12.2001 00:00

Látky pro štíhlou linii v přírodních zdrojích

2.8.2001 00:00

Zdroje bílkovin

22.2.2000 00:00

Co jedí lidé, kteří nedostanou rakovinu

1.1.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

hubnu s moveat ,bez poradce mě to nešlo a je to pro mě silný motivátor
Pavla  |  24.12.2016 22:26

když někdo budete potřebovat tady jsou na ně stránky www.moveat.cz
Pavla  |  24.12.2016 22:28

Luštěniny nesnáším a důvod jsem našla....
H  |  24.12.2016 23:33

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *