Odborníci: Pro správnou postavu do plavek je nutné jíst několik desítek gramů tuku denně

5.6.2017 00:01
Hubnutí

Podle odborníků patří rychlé hubnutí a naprostá eliminace tuků mezi nejčastější dietní chyby Čechů. Při správném hubnutí by totiž lidé měli konzumovat desítky gramů tuku denně a soustředit se hlavně na jejich kvalitu a chemické složení.

Za rychlé hubnutí lze považovat stav, kdy člověk dramaticky omezí přísun potravy, radikálně změní skladbu jídelníčku a snižuje hmotnost o více než 1 až 1,5 kg týdně. Rychlé redukční diety přitom slibují úbytek až 5 kilo za týden. Nejedná se však o pravé hubnutí, ale pouze o dočasné snížení váhy. Po zahájení těchto diet a při hladovění totiž klesá v lidském těle hladina inzulinu, kvůli jehož nedostatku ztrácí organismus obézního člověka vodu, a to i v množství několika litrů. Některé redukční diety bývají navíc sestavené tak, že obsahují močopudné a projímavé látky, což efekt rychlého, ale krátkodobého, snížení hmotnosti umocňuje.

 

Na to, zda je hubnutí příliš rychlé, a tudíž nezdravé, má vliv i zdravotní stav člověka a jeho metabolismus. „Sportovci a aktivní lidé, kteří mají příznivě nastavený metabolismus nebo vyšší podíl svalové hmoty s menším obsahem takzvaného útrobního tuku zpravidla hubnou rychleji než lidé se sedavým způsobem života,“ upozorňuje Ing. Ivan Mach, CSc., prezident Aliance výživových poradců ČR. Správnou metodu hubnutí, která respektuje zdravotní stav i možnosti člověka, by proto lidé měli konzultovat s lékařem nebo výživovým poradcem.

 

Mezi nejznámější negativní dopady rychlého hubnutí patří jojo efekt. Lidské tělo si totiž ukládá energii do tukových zásob na horší časy a náhlé hubnutí ho stresuje a mění jeho pochody. „Jojo efekt nastává, když po rychlém zhubnutí dojde k růstu tukových zásob na úkor svalové hmoty. Dochází ke zpomalení bazálního metabolismu a člověk tloustne, i když jí mnohem méně jídla než před dietou,“ vysvětluje Kateřina Šimková, nutriční specialistka ze společnosti Zdravé stravování. Rychle hubnoucím osobám kvůli špatně složenému jídelníčku mohou chybět i vitamíny a minerály. Chybějící vitamíny se projevují například zhoršením kvality nehtů a vlasů. Při jojo efektu je také namáhána kůže, což může vyústit ve vznik strií, tedy nevzhledných jizev červené a bílé barvy. 

 

Většina rychlých diet přitom shodně staví na redukci tuků v jídelníčku. Oslovení výživoví poradci však tvrdí, že úplná eliminace tuků je zásadní chyba. Při zdravém snižování váhy je nutné snížit spotřebu nasycených (živočišných) tuků a naopak přidat organismu nenasycené tuky. Některé druhy nenasycených tuků, například omega-3 a omega-6, totiž lidský organismus neumí sám vyrobit, jejich příjem je však přitom pro zdravý život nezbytný. Právě tyto „hodné tuky“ navíc balancují rovnováhu tuků ve stravě a napomáhají správnému fungování metabolismu. Tím zvyšují i pravděpodobnost úspěchu při hubnutí.

 

Zdravé tuky s omega-3 a omega-6 lze nalézt například v tučných rybách či lněném oleji. Při jejich zařazení do jídelníčku je však nutné respektovat základní pravidla. „Kvalitní rostlinné oleje je třeba konzumovat za studena, protože při delším zahřátí nad 50 °C dochází ke zničení obsažených prospěšných látek. Do teplých jídel je doporučeno tyto oleje přidávat až těsně před servírováním, protože vařením či smažením se do olejů uvolňují nevhodné látky,“ upřesňuje Luděk Šarman, ředitel společnosti Walramcom, která se zabývá využitím lnu setého v potravinářství a farmacii. 

 

Při hubnutí je tedy vhodné tuky přijímat omezeně, i tak by však jejich energetická hodnota během diety měla dosahovat 25 až 30 % z celkového denního příjmu energie. „Třetinu denního příjmu tuků by měly tvořit nasycené živočišné tuky, naopak dvě třetiny tuků, které za den přijmeme, by měly být tuky nenasycené. Při energetickém příjmu kolem 8000 kJ se proto doporučuje konzumovat zhruba 60 gramů tuku za den. Optimální denní dávka živočišných tuků v tomto případě činí 20 gramů, což znamená necelé dvě lžíce másla nebo sádla,“ dodává Luděk Šarman. Doporučenou denní dávku nasycených živočišných tuků však většina lidí vyčerpá nevědomky při konzumaci skrytých tuků v mase, uzeninách, sýrech a ve sladkostech. Pokud tedy uvedené potraviny lidé přes den konzumují, měli by další tuky doplňovat již jen skrze rostlinné oleje, ořechy a ryby.

 

 

Potraviny s vysokým obsahem nasycených tuků

Potraviny s vysokým obsahem nenasycených tuků

vepřové sádlo

lněný olej

máslo

olivový olej

sýry a mléčné výrobky s vysokým obsahem mléčného tuku

řepkový olej

tučné hovězí a vepřové maso

ořechy

cukrovinky obsahující palmový a kokosový olej

rybí tuk

čokoládové a krémové polevy či náplně (zmrzliny, dorty, sušenky, pečivo s náplní)

sójový olej

Zdroj dat: Walramcom

Související články

Pravda o tucích: potřebujeme i nasycené tuky

31.5.2017 00:01

Paradoxy nízkotučné stravy a hladiny cholesterolu

2.5.2017 00:01

Co vypovídají vědecké studie o kokosovém oleji?

15.2.2017 00:01

Velký návrat rybího oleje - kde se vzal tento často nedoceňovaný zázrak?

6.10.2016 00:01

5 potravin snižujících cholesterol

20.7.2016 00:01

Při hubnutí do plavek nezapomínejte na příjem bílkovin

1.2.2016 00:01

5 rad pro boj s nadváhou

20.1.2016 00:01

Omega-3 mastné kyseliny mají příznivý vliv na mnoho systémů v těle

23.11.2015 00:01

7 důvodů, proč nemůžete zhubnout

20.8.2015 00:01

12 rad pro zhubnutí nejen do plavek

15.5.2015 00:01

Kult opálených těl

19.8.2014 00:01

Češi stále věří mýtům o špatnosti tuků ve stravě

23.7.2014 00:01

Když se po zimě oblékneme do plavek, může to způsobit depresi

9.5.2014 00:01

9 největších mýtů o tloustnutí

6.3.2014 00:01

Avokáda jako perfektní potravina

8.1.2014 00:01

Jak získat ploché bříško?

11.10.2013 00:01

Zdroje omega 3 mastných kyselin

15.5.2013 00:01

Po porodu hubněte pomalu

19.7.2012 00:01

Základní pravidla pro zdravou redukci hmotnosti

17.4.2012 00:01

Jak hubnout zdravě

16.4.2012 00:01

Základní pravidla zdravé diety

21.3.2012 00:01

Letos zhubnu a svou váhu si udržím!

30.5.2011 00:00

Živočišná strava a ztužené tuky přispívají k zanášení pórů

29.3.2011 00:00

Proč je důležité vyznat se v tucích

17.5.2010 10:50

Dobré a špatné potraviny

21.8.2009 00:00

Pame na fame

12.5.2009 00:00

Zdravé tuky nezpůsobují nadváhu - naopak podporují hubnutí

25.3.2009 00:00

Ryby v jídelníčku malých dětí prý snižují riziko ekzémů

21.10.2008 00:00

Které problémy můžete očekávat při hubnutí a jak je řešit?

2.10.2008 00:00

Dobře si vybrat potraviny

23.1.2008 00:00

Rybí tuk ozdravuje i zkrášluje

24.11.2006 00:00

Hubnutí přirozenou cestou

14.9.2006 00:00

Dieta vyžaduje klid a pravidelnost

9.6.2006 00:00

Věčný život diety

24.5.2006 00:00

Proti chřipce posílí strava bez špatných tuků

29.11.2005 00:00

Kyseliny omega-3 mohou snížit riziko úmrtí na srdce až o polovinu

10.6.2005 00:00

Lněný olej má blahodárné účinky

8.4.2005 00:00

Rybí tuk aneb Omega-3 nenasycené mastné kyseliny

16.9.2003 00:00

Drastické diety mohou ohrozit zdraví

31.1.2003 00:00

Přirozené snížení hmotnosti a pevné zdraví jako důsledek zdravého životního stylu

14.1.2002 00:00

Když ve stravě chybí tuky aneb rizika nízkotučných diet

22.11.2001 00:00

Přidat komentář

 
* *