Ještě dva roky po dietě se produkuje hormon hladu

26.4.2018 00:01
Hubnutí

Všechny diety působí jen krátkodobě. Úbytek váhy dosažený za několik týdnů je přímo úměrný omezení kalorického příjmu. To je dobrá zpráva. Ta horší je ta, že ze stovky osob, které dodržovaly kaloricky chudou dietu, jich 95 procent do dvou či pěti let znovu získá svou původní váhu, uvádí neurovědec Michel Desmurget. Proč takový neúspěch? Především je tomu tak kvůli fyziologii, nikoli kvůli nedostatku vůle. Naše tělo nechce hubnout. Není na to naprogramováno, píše francouzský deník Le Figaro

Tělo je naprosto neschopné rozlišovat mezi nedobrovolným hladověním a vědomě dodržovanou dietou s nízkým příjmem kalorií. První týdny je organismus překvapen, a proto rychle hubneme, ale pak má jen jeden cíl: obnovit své zásoby. Strach z hladu, který je zapsán v našich genech, vítězí. Je velmi těžké zabránit tomu, aby se celá metabolická mašinerie nepřizpůsobila a nekladla tuhý odpor hubnutí. Hlad je jedním z jejích prostředků.

Ve studii zveřejněné na stránkách American Journal of Physiology Endocrinology and Metabolism norští a dánští vědci ukazují, že obrana organismu proti omezením je nejen účinná, ale i vytrvalá. Ještě dva roky poté, co 35 dospělých trpících těžkou obezitou drželo nízkokalorickou dietu, provozovalo fyzickou aktivitu, radilo se s psychology a nutričními poradci a shodilo v průměru 11 kilogramů, měli všichni stále hlad.

Hladina hormonu hladu ghrelinu, který uvolňuje žaludek, když se hubne, zůstávala stále nadprůměrná, pacienti stále pociťují hlad. “Všichni mají tento hormon, ale jestliže jste obézní a zhubnete, hladina tohoto hormonu roste,“ vysvětluje Catia Martinsová z lékařské fakulty Norské univerzity věd a techniky, která tuto studii vedla. Při stejné váze bude mít bývalý obézní více hlad než ten, kdo dietu nedržel a nezhubnul. Jeho hladina ghrelinu je zvýšená.

“To je jeden z rizikových faktorů opětného přibrání na váze,“ potvrzuje profesor Jean-Michel Lecerf z Pasteurova institutu v Lille. “Tato studie vysvětluje, že je třeba mít skromné cíle pokud jde o obezitu a dávat přednost postupnému shazování kilogramů před rychlým hubnutím. Jestliže se pacientovi podaří přerušit zvyšování váhy, je to již první úspěch,“ dodává.

Podle Michela Desmurgeta tato studie ukazuje, jak silné jsou fyziologické mechanismy našeho těla. “Dokonce i při mírném zhubnutí (o méně než osm procent tělesné váhy) tělo pokračuje v kladení odporu ještě další dva roky,“ říká.

Říká se, že rychle shozené kilogramy jsou zase rychle nabrány zpět. Australští vědci chtěli tuto skutečnost ověřit. Podrobili 200 osob zčásti intenzivní a rychlé dietě, zčásti mírnější, postupné dietě. Cílem bylo, aby tyto osoby shodily asi 15 kilogramů. Intenzivní dieta znamenala denní kalorický příjem o 60 procent nižší než při běžném stravování. Ti, kdo drželi pomalou dietu, jedli denně jen o 25 procent kalorií méně, než je průměrný příjem. Účastníci intenzivní diety dosáhli kýženého cíle za tři měsíce, zatímco ti, kdo drželi mírnější dietu, až za devět měsíců. Za dva a půl roku přibraly shozené kilogramy tři čtvrtiny účastníků z první skupiny a polovina osob z druhé skupiny. Zdá se, že na opětovné přibrání na váze nemá vliv jen rychlost hubnutí, ale také to, o kolik je snížen kalorický příjem.

Abychom “oklamali“ mozek, je tedy třeba velmi pozvolna omezovat množství jídla a zvyšovat fyzickou aktivitu.

Zdroj: ČTK

Související články

Proč při stresu tloustneme?

5.3.2018 00:01

Přísné diety mohou vést k rakovině děložní sliznice či neplodnosti

8.2.2018 00:01

Senioři by se měli vyvarovat redukčních diet

30.1.2018 00:01

Skořice pomáhá s hubnutím

18.12.2017 08:01

Aminokyseliny arginin a lysin mají podle vědců stimulovat pocit sytosti

13.12.2017 08:01

Jak odolat vlčímu hladu

4.12.2017 08:01

Jak si udržet váhu a přitom netrpět

12.10.2017 09:01

Občas zhřešit při jídle nevadí

9.5.2017 00:01

Thermogenic komplex - doplněk stravy pro kontrolu hmotnosti

10.1.2017 00:01

Porce luštěnin denně pomůže snížit váhu

23.6.2016 00:01

Jídelníček na hubnutí pro ženy

4.2.2016 00:01

Epikurejské gurmánství nezpůsobuje nadváhu

26.1.2016 00:01

Kyselina hydroxycitronová je silný pomocník při hubnutí

21.1.2016 00:01

I menší porcí dokážete uspokojit chuť k jídlu

15.1.2016 10:01

Jak s menší porcí uspokojit chuť k jídlu

5.1.2016 00:01

Zhubnout jde pouze trvalou změnou životního stylu, zázračné diety nefungují

16.10.2015 00:01

Hormon sportu irisin pomáhá spalovat tuky

23.9.2015 00:01

Proč jíme z nudy?

25.8.2015 00:01

7 důvodů, proč nemůžete zhubnout

20.8.2015 00:01

Jak láska a city ovlivňují naši hmotnost

18.2.2015 00:01

6 bylin a koření podporujících hubnutí

4.9.2014 00:01

Nápoje podporující hubnutí

14.5.2014 00:01

Snaha hubnout může vést naopak k tloustnutí

12.3.2014 00:01

9 největších mýtů o tloustnutí

6.3.2014 00:01

Proč si při redukční dietě hlídat glykemický index potravin (GI)

21.6.2013 00:01

Nový objev: Tukové buňky pomáhají hubnout

27.3.2013 00:01

4 triky na hubnutí

22.2.2013 00:01

Příčinou nadváhy může být kolísání cukru v krvi

2.7.2012 00:01

Pitný režim je základem hubnutí

30.5.2012 00:01

Základní pravidla pro zdravou redukci hmotnosti

17.4.2012 00:01

Jak hubnout zdravě

16.4.2012 00:01

Základní pravidla zdravé diety

21.3.2012 00:01

DLPA pro dobrou náladu a proti přejídání o Vánocích

8.12.2011 00:01

Hubnutí se náhle zastavilo. Proč a co s tím?

31.8.2011 10:50

Chcete zhubnout? Tak se pořádně nasnídejte

23.8.2010 00:00

Leptinová a inzulinová rezistence brání hubnutí

16.7.2010 00:00

Pohyb napomáhá redukci váhy hned třikrát!

25.6.2010 00:00

Stravovací zásady pro štíhlou linii

25.3.2010 00:00

Jezte často, ale menší porce - zabráníte tak vzniku pocitu velkého hladu

19.2.2010 00:00

Po kaloriích z limonád se více tloustne

10.10.2009 00:00

Nespavost může vést k tloustnutí

9.6.2009 00:00

Zdravé tuky nezpůsobují nadváhu - naopak podporují hubnutí

25.3.2009 00:00

Navždy štíhlou linii

25.9.2007 00:00

I při redukční dietě by člověk měl konzumovat tuky

6.6.2007 00:00

Nesklizený stůl prý podle vědců tlumí hlad

15.5.2007 00:00

Glykemický index potravin aneb Jak zhubnout natrvalo a bez strádání

21.11.2006 00:00

Hubnutí přirozenou cestou

14.9.2006 00:00

Věčný život diety

24.5.2006 00:00

DLPA pro kontrolu váhy a nálady

19.1.2006 00:00

DLPA - aminokyselina pro dobrou náladu a snížení chuti k jídlu

9.12.2005 00:00

Hormon hladu působí u obézních lidí jinak než u štíhlých

30.6.2004 00:00

Po dietních potravinách se tloustne

24.6.2004 00:00

Nevyhýbejte se tukům

10.6.2004 00:00

Nadváha neznamená vždy přejídání

10.11.2003 00:00

Závislost na potravinách-nadváha-cukrovka

4.2.2003 00:00

Zdravotní důsledky diet a hladovění

2.10.2002 00:00

Chcete zhubnout?

9.8.2002 00:00

Psychosomatický pohled na příčiny obezity

7.6.2002 00:00

Hladovět nebo držet půst?

4.6.2002 00:00

Máte nutkavou chuť k jídlu ?

24.4.2002 00:00

Chybné počítání kalorií

9.4.2002 00:00

Proč nejde trvale zhubnout redukční dietou

22.3.2002 00:00

Počítání kalorií aneb Mýtus kotle

7.3.2002 00:00

Přirozené snížení hmotnosti a pevné zdraví jako důsledek zdravého životního stylu

14.1.2002 00:00

Potraviny podporující váhový úbytek

2.11.2001 00:00

Průmyslově zpracované potraviny přispívají k nadváze

10.10.2001 00:00

Jak působí přípravky na hubnutí

31.7.2001 00:00

Co jíst, abychom neměli hlad

7.1.2001 00:00

Jen tak a ne jinak se staneme štíhlými

19.3.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *