Jak si udržet váhu a přitom netrpět

12.10.2017 09:01
Hubnutí

Razantní diety a následné neblahé jo-jo efekty má za sebou mnoho žen. Spousta žen si zase myslí, že vysněné postavy dosáhne jen díky pravidelnému pohybu. Ano, ten je nezbytný, ale podle Jany Havrdové, prezidentky Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, je zcela stěžejní celkově změnit svůj životní styl a zaměřit se také na správně načasovanou stravu a její složení, protože ledničku prostě nepřecvičíme!

„Nemám ráda slovo dieta, protože evokuje zákazy, nepříjemné odříkání a něco negativního. Ano, občas - krátkodobě - je to třeba, ale když se vrátíme do normálních stravovacích návyků, vše je opět špatně. Pokud chcete zhubnout a udržet si váhu, stěžejní je rozumně se hýbat i jíst, zkrátka změnit svůj životní styl celkově. Diety jsou jinak hroznou ztrátou času a energie, kdy se krátkodobě trápíte a během několika měsíců jste zase tam, kde jste byli,“ říká Jana Havrdová.

10 vyzkoušených rad Jany Havrdové, jak si udržet váhu:


1. Ledničku nepřecvičíš
Pohyb je nesmírně důležitý pro naše zdraví i dobrou kondici, protože jím spalujeme energii, ale stejně tak důležité je myslet na to, že vydanou energii musíme nějak rozumně doplnit. Chci-li tedy hubnout, doplním jí méně, chci-li si váhu udržet, doplňuji energii rovnoměrně.

2. Superpotravina zvaná zelenina
Hodně se dnes mluví o různých zázračných superpotravinách, pro mě jí zůstává zelenina. Ta je prostě základ zdravého stravování. Je tak rozmanitá a dá se připravit na spoustu způsobů (recepty najdete např. na www.ourlovelycooking.com). Já si nejraději připravuju velký salát nebo grilovanou zeleninu, kterou doplním kvalitní bílkovinou - maso, vajíčko, tofu, sýr, oříšky rozumně, semínka... Jen po samotném zeleninovém salátu totiž budete mít hlad!

3. Mlsání vždy po ruce
Vždy a všude s sebou nosím mrkev a okurky. Vyplatí se vám to zejména ve chvílích, kdy vás „honí mlsná“, anebo večer, kdy je jakékoliv jiné jídlo nežádoucí.

4. Když hřešit, tak při snídani
V životě se nemá trpět, a proto je důležité si i v jídle někdy dopřát něco ne zcela zdravého. Rozhodně tak ale čiňte při snídani - vychutnejte si sladkou buchtu nebo croissant, ale pak si naordinujte pohyb. Oběd by měl být kvalitně vyvážený a večeře už lehká aneb, jak říká známé české přísloví: „Snídani sněz sám, o oběd se rozděl s přítelem a večeři dej nepříteli.“ A navíc platí: když netrpíte a těšíte se na ráno, že si dáte něco dobrého, večer vydržíte nehřešit!

5. Sacharidy k obědu
Večer se nepřecpávejte sacharidy, nejlépe se jim už zcela vyhněte a dejte si jídlo složené ze zeleniny a bílkovin. V podstatě platí pravidlo: pokud máte rádi sladké a nemůžete si ho odpustit, dejte si ho k snídani. Přílohami v podobě těstovin, rýže či brambor doplňte oběd, který by se měl skládat hlavně z bílkovin a zeleniny. Na večeři se už ovšem přílohám zcela vyhněte. Ale pozor: večeři nikdy nevynechávejte, to rozhodně není něco, po čem by se hublo...

6. Před spaním se postěte
Tři čtyři hodiny před tím, než půjdete spát, už nejezte vůbec nic, maximálně mrkev, okurku nebo salát. Období, kdy nejíme (ideálních je 12 hodin), je důležité pro naše tělo, aby potravu nastřádanou za celý den dokázalo zpracovat, vyčistit se i zregenerovat.

7. Staňte se minimalisty
Pořiďte si malé talíře! Ano, pomůže to nevídaně - vše je totiž především o vyváženosti a množství. Když vyměníte velký talíř za malý, najíte se dosyta, ale nepřejíte se. Staré české přísloví „Jez do polosyta, pij do polopita“ zkrátka platí ze všeho nejvíc. A myslete i na to, aby byl z poloviny plný zeleniny, protože právě ona je základem, a doplňte ji bílkovinami a kvalitním tukem.

8. Přidávání nechte na druhých
I pokud vám chutná, vždy myslete na to, že jíst se má dosyta, nikoliv do přesycení. Přejídání je totiž jedním z největších problémů. Ano, můžete si říct, přidám si zcela výjimečně - jenže kolik těch výjimečně ve finále je? Dodržte pravidlo nepřidávat si - a máte vyhráno!

9. Jezte opravdové jídlo
Nejrůznější potravinové náhražky jsou dnes in, ale raději na ně zapomeňte a dopřejte si skutečně opravdové jídlo. Můžete si dát poloviční porci a pak jít na procházku a - žádný hřích se nekonal...

10. Jedna sklenička vína či střik neuškodí
Jedna sklenička vína k dobré večeři nebo vinný střik vám neuškodí - ten navíc osvěží, zavodní a hlavně: není po něm „žravá“! Skutečně je ale dobré zůstat jen u té jedné skleničky - právě ve víně, pivu nebo v dobrotách typu Aperol Spritz máme spoustu skrytých kalorií, které veškeré ostatní snahy likvidují.

Související články

Thermogenic komplex - doplněk stravy pro kontrolu hmotnosti

10.1.2017 00:01

Bezlepkový jídelníček pro udržení váhy - ženy

25.11.2015 00:01

Zhubnout jde pouze trvalou změnou životního stylu, zázračné diety nefungují

16.10.2015 00:01

Hormon sportu irisin pomáhá spalovat tuky

23.9.2015 00:01

7 důvodů, proč nemůžete zhubnout

20.8.2015 00:01

Zhubněte jednou provždy

23.4.2015 00:01

Desatero hubnutí pomocí emocí

5.3.2015 00:01

11 rad pro štíhlý nový rok

22.12.2014 00:01

Snaha hubnout může vést naopak k tloustnutí

12.3.2014 00:01

9 největších mýtů o tloustnutí

6.3.2014 00:01

Nový objev: Tukové buňky pomáhají hubnout

27.3.2013 00:01

Jak si udržet tu správnou motivaci při hubnutí?

24.10.2012 00:01

5 tipů pro udržení váhy na cestách

20.8.2012 00:01

Jak hubnout zdravě

16.4.2012 00:01

Rozmazlujte se ke štíhlosti

15.3.2011 00:00

Jediná dieta, která funguje

9.2.2011 00:00

Chcete zhubnout? Tak se pořádně nasnídejte

23.8.2010 00:00

Jezte často, ale menší porce - zabráníte tak vzniku pocitu velkého hladu

19.2.2010 00:00

Zpomalení metabolismu - příčina vaší nadváhy

20.3.2009 00:00

Lidé, kteří snídají, jsou prý štíhlejší a zdravější

2.4.2008 00:00

Přirozené snížení hmotnosti a pevné zdraví jako důsledek zdravého životního stylu

14.1.2002 00:00

Jak působí přípravky na hubnutí

31.7.2001 00:00

Proč člověk přibývá na váze?

22.2.2001 00:00

Co jíst, abychom neměli hlad

7.1.2001 00:00

Desatero zdravého hubnutí

21.11.2000 00:00

Jen tak a ne jinak se staneme štíhlými

19.3.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *