Jak s menší porcí uspokojit chuť k jídlu

5.1.2016 00:01
Hubnutí

Barva jídla, osvětlení místnosti, kde jíme, výběr správného stolu v restauraci: vědecké studie zjišťují, jak můžeme za pomoci několika triků omezit příjem kalorií, aniž bychom si to uvědomovali.

Všichni víme, jak zdravě jíst, ale epidemie obezity se nijak nesnižuje. Studie newyorské Cornellovy univerzity uvádí, že se při mnoha příležitostech přejídáme spíš pod vlivem vnějších faktorů, než proto, že bychom opravdu měli takový hlad.

Triků, jak jíst méně a lépe, aniž bychom to nějak výrazně pocítili, je mnoho, počínaje nakupováním. Podle nevládní neziskové organizace Cochrane Collaboration, která spolupracuje se Světovou zdravotnickou organizací (WHO), je možné snížit denní kalorický příjem o 279 až 527 kalorií zmenšením porcí.

I pro jídlo může platit “sejde z očí, sejde z mysli“. Brian Wansink z Cornellovy univerzity prokázal, že stačí mít v kuchyni vždy k dispozici smažené brambůrky, abychom za rok nabrali 3,6 kilogramu. Nebezpečné jsou i cereálie ke snídani. Jestliže je máme na očích, sníme jich příliš mnoho. Chceme-li zvýšit příjem zeleniny, je třeba ji umístit doprostřed stolu, abychom ji měli na dosah. Wansink také radí dát hned stranou přebytek uvařeného pokrmu, abychom nebyli v pokušení sníst všechno.

Menší talíře a další servírovací náčiní vypadají plnější a my jsme uspokojeni i přesto, že jsme snědli méně. Užitečná je i barva pokrmu. “Při našem experimentu vedlo použití talířů stejné barvy jako pokrmu ke zvýšení kalorického příjmu o 18 procent. Jestliže jíme světlejší a kalorické pokrmy s obsahem škrobu, jako je rýže či brambory, je vhodné umístit je na tmavší, kontrastní talíře,“ podotýká Wansink, jehož citoval italský deník Corriere della Sera.

Důležité je rovněž mít pod kontrolou příjem alkoholu a slazených nápojů. Podle Wansinka je lépe používat vysoké a užší sklenky než nízké a široké: tak se vypije o 12 procent méně. Jako u jídel i zde platí, že tu hraje svou roli barva nápoje: červené víno a barevné nápoje jsou lépe vidět a my jich vypijeme asi o devět procent méně. Chceme-li tedy omezit množství pití, je lepší zvolit si tmavší nápoje.

Náš mozek nám říká, co máme jíst, ale výběr pokrmů se řídí také emocemi. Podle studie univerzity v Buffalu musejí nutně přísné diety, kdy se nepřihlíží k tomu, co má člověk rád, ztroskotat, protože je při nich jídlo spojováno s negativními emocemi. Jestliže zařadíme do diety zdravé pokrmy, které nás uspokojují a vzbuzují dobré pocity, je to jeden z nejúčinnějších způsobů, jak zautomatizovat pozitivní rozhodování u stolu,“ říká autor této studie Marc Kiviniemi.

Důležité je rovněž místo, kde jíme. Nikdy nejezte u televize a raději ani v temné či příliš uměle osvětlené místnosti. “Nízko umístěná světla a neony stejně jako hlasitá hudba vedou k tomu, že jíme více,“ vysvětluje Wansink.

V restauraci nás však ovlivňuje i to, kde sedíme. Jestliže jsme u oken či v dobře osvětleném prostoru, objednáváme si podle Wansinka zdravější pokrmy.

“Kdo se rozhodne pro stůl daleko od oken nebo od vstupu, má o 73 procent větší pravděpodobnost, že si objedná i dezert. Na tmavším či v odděleném místě se totiž cítíme být méně pozorováni, avšak sedíme-li u stolu, na který je dobře vidět, více si uvědomujeme, že jsme na očích, a dbáme tedy i na kvalitu jídla. Sedíme-li blízko u baru, máme sklony dát si další drink. Nejlepší stoly jsou vysoké, s podnožkami: odtud přichází nejvíce objednávek salátů a lehkých jídel,“ vysvětluje Wansink.

Zdroj: ČTK

Související články

Proč jíme z nudy?

25.8.2015 00:01

Jak láska a city ovlivňují naši hmotnost

18.2.2015 00:01

O Vánocích přispívá k tloustnutí též alkohol

16.12.2014 00:01

6 bylin a koření podporujících hubnutí

4.9.2014 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

5 tipů, jak nepřibrat na all inclusive dovolené

10.7.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Jak nestloustnout na horách

27.12.2013 00:01

Tipy, jak jíst zdravě a nezruinovat rozpočet

22.8.2013 00:01

Nový objev: Tukové buňky pomáhají hubnout

27.3.2013 00:01

Rozdíly v odbourávání tuků u žen a mužů

14.3.2013 00:01

10 důvodů, proč otevíráme ledničku

28.11.2012 00:01

Obezita je psychosomatický problém

5.10.2012 00:01

Jen 5 procent obezity je způsobeno výlučně geny

27.3.2012 00:01

Úžasný pomocník při hubnutí: Hydroxy citrát

15.9.2011 00:00

Pomocníci pro novoroční hubnutí

3.1.2011 00:00

Hubnutí s barvami

7.10.2010 00:00

Jíte hodně sladkostí a chcete zhubnout?

10.3.2010 00:00

Jezte často, ale menší porce - zabráníte tak vzniku pocitu velkého hladu

19.2.2010 00:00

Můžeme pomocí mentálních technik ovlivnit podobu svého těla?

6.11.2009 00:00

Hltání jídla může vést k tloustnutí

12.1.2009 00:00

O tloušce rozhodují i nervy

23.7.2008 00:00

Zásady redukce nadváhy

27.11.2007 00:00

V povánočním hubnutí je třeba vytrvat

15.1.2007 00:00

Obezita může souviset i s nedostatkem spánku v dětství

2.11.2006 00:00

Klimatizátory podporují tloustnutí

16.8.2006 00:00

DLPA pro kontrolu váhy a nálady

19.1.2006 00:00

DLPA - aminokyselina pro dobrou náladu a snížení chuti k jídlu

9.12.2005 00:00

Nápoje s ovocným cukrem přidávají kila

9.8.2005 00:00

Tloustnutí při odvykání kouření

27.4.2005 00:00

Alkohol nepřítel štíhlé linie

5.1.2005 00:00

Barevné potraviny zvyšují chuť k jídlu

23.7.2004 00:00

Hormon hladu působí u obézních lidí jinak než u štíhlých

30.6.2004 00:00

Za břicho může skutečně pivo

22.9.2003 00:00

Jaký zvolit přípravek na hubnutí

4.9.2003 00:00

Závislost na potravinách-nadváha-cukrovka

4.2.2003 00:00

DL- PA - přirozené potlačení chuti k jídlu

11.11.2002 00:00

Máte nutkavou chuť k jídlu ?

24.4.2002 00:00

Přirozené snížení hmotnosti a pevné zdraví jako důsledek zdravého životního stylu

14.1.2002 00:00

Chcete-li hubnout, dejte si pozor na alkohol

7.9.2001 00:00

Jaké vlastnosti mají chutě?

11.5.2001 00:00

Důležitost správného zažívání

21.3.2000 00:00

Přidat komentář

 
* *