Jak pomoci blízké obézní osobě

8.11.2016 00:01
Hubnutí

Otázka váhy je velmi ošemetná. Jak o ní hovořit s blízkou osobou? Existují ta správná slova, ale také taková, která vyvolávají zahanbení, nelibost či uzavření do sebe sama, píše italský deník Corriere della Sera.

Vycházejme z předpokladu, že to, co chceme říci, není žádný objev pro toho, kdo trpí nadváhou,“ zdůrazňuje americký psycholog Ed Abramson, profesor na Kalifornské státní univerzitě. “Většina lidí s nadváhou si je nepochybně dobře vědoma svého fyzického vzhledu a jistě četla nejméně jeden z nespočetných článků o nebezpečí pramenícím z kilogramů navíc. Anebo se již pokusila držet nějakou dietu. Proto nějaká konverzace o přebytečných kilogramech může být obtížná a kontraproduktivní,“ uvádí.

Tedy mlčet, nebo něco říkat? Je třeba vědět, jak účinně zasáhnout ve chvíli, kdy obézní člověk nehubne, nebo mění své návyky, aniž by to skutečně chtěl, a povzbudit jej,“ vysvětluje Abramson.

Za prvé nikdy nezaměřujte pozornost na to, jak obézní nabírá kilogramy a v žádném případě nemluvte o jeho fyzickém vzhledu. Jestliže jste rodič, který chce pomoci dítěti nebo dospívajícímu, není nic lepšího než jít příkladem. Začněte u sebe: omezte konzumaci cukru a začněte sportovat.

Jestliže chcete pomoci dospělému nebo seniorovi, je nezbytné začít nějakou konverzaci o váze s ohledem na to, jak se dotyčný bude cítit. Lidé vědí, že mají nadváhu, ale často mají pocit, že s tím nedokážou nic udělat.

Nejdůležitější je nabídnout pomoc a připravit nějaký plán, v němž se můžeme stát partnerem a 'výzvu' přijmout společně. Nepochybně vaši blízcí budou prohlašovat: 'To si nebudu moci dát ani briošky'. Když to udělají, dostanou se do jakési spirály a to bude ten správný okamžik, abyste nabídli vaši pomoc,“ říká Abramson.

Soustřeďujeme se příliš na snižování váhy, přičemž pro udržení štíhlé linie a pro zdraví je důležité jíst pestrou a vyváženou stravu, vyvarovat se především cukrů a transformovaných potravin,“ tvrdí psycholog. “Jestliže se soustředíme jen na váhu, bude výsledkem zase jen váha, nikoli zdraví,“ zdůrazňuje. Člověk, který jí pestrou stravu a cvičí, může odbourávat tuk a upevňovat si svaly, ale jeho váha zůstává stejná.

Dnes k nárůstu nadváhy přispívá řada faktorů,“ říká Abramson. “Jíme větší porce potravin bohatých na kalorie, chodíme do fast foodů, kde podávají příliš slaná jídla. Navíc mnozí z nás vykonávají práci, která nevyžaduje skutečné fyzické úsilí, a řídí vůz místo toho, aby chodili pěšky,“ dodává.

Například je prokázáno, že některé druhy jídla, jako jsou nejrůznější nezdravé pochutiny, vyvolávají v mozku reakce podobající se závislosti na omamných látkách a změny v těch částech mozku, kde sídlí radost. Ty lze přirovnat ke změnám způsobeným drogami. Tyto reakce nepřicházejí s jakýmkoli jídlem, ale jen s transformovanými potravinami. “Čím více je jídlo zpracováváno a dochucováno, tím více působí jako droga, vytváří závislost a budí touhu jíst znovu. Tyto informace mohou změnit dialog o váze a pomoci některý lidem, aby se vyhýbali alespoň těm nejnezdravějším jídlům,“ říká Abramson.

Zdroj: ČTK

Související články

Jak pomoci tělu zbavit se nadměrného zadržování vody

8.6.2016 00:01

15 nejzdravějších potravin, které vás udrží ve formě

31.3.2016 00:01

Řešte včas nadváhu svých dětí

4.11.2015 00:01

Děti ozdravují životní styl českých rodin

3.11.2015 00:01

Strava bez sladkostí, masa, mléčných výrobků či zpracovaných potravin

9.10.2015 00:01

64% dětí o prázdninách neprovozovalo žádný sport

11.9.2015 00:01

Jak naučit jíst děti zdravě

15.7.2015 00:01

OBEZITA špatně ZAMĚŇOVANÁ SE ZAVODNĚNÍM

27.5.2015 00:01

Pizza, brambůrky a čokoláda jako drogy

28.4.2015 00:01

Desatero hubnutí pomocí emocí

5.3.2015 00:01

7 možných příčin, proč při běhání nehubnete

28.7.2014 00:01

Na startovní čáře stojí další generace závislých

26.3.2014 00:01

Proč některé ženy nemohou zhubnout

5.12.2013 00:01

Potíže se rafinovanými potravinami

26.7.2013 00:01

Roste nám generace dětí a mladých lidí na práškách?

5.6.2013 00:01

Počet obézních dětí se v ČR za patnáct let zčtyřnásobil

27.12.2012 00:01

Obezita je psychosomatický problém

5.10.2012 00:01

Cukrová past

18.11.2011 00:01

Tuková tkáň: obrana před překyselením organismu

27.9.2011 00:01

Jak řešit nadváhu dítěte?

19.9.2011 00:00

Udržování přiměřené váhy dítěte

31.8.2011 00:00

Internetový kurz Hravě žij zdravě

16.4.2010 00:00

Stravovací zásady pro štíhlou linii

25.3.2010 00:00

Cukrárnový syndrom u dětí

23.3.2010 00:00

Poruchy příjmu potravy - mentální anorexie, mentální bulimie a orthorexie

23.10.2008 00:00

Nízkotučné potraviny nejsou pro děti vhodné

29.4.2008 00:00

Zásady redukce nadváhy

27.11.2007 00:00

Dráždidla a stimulancia

4.10.2007 00:00

Nevyhýbejte se tukům

10.6.2004 00:00

Drastické diety mohou ohrozit zdraví

31.1.2003 00:00

117 způsobů, jak bílý cukr ničí vaše zdraví

2.12.2002 00:00

Chybné počítání kalorií

9.4.2002 00:00

Počítání kalorií aneb Mýtus kotle

7.3.2002 00:00

Průmyslově zpracované potraviny přispívají k nadváze

10.10.2001 00:00

Desatero zdravého hubnutí

21.11.2000 00:00

Tak to by mě tedy zajímalo, co vlastně mám jíst ?

19.10.2000 00:00

Přehled komentářů

zobrazit všechny komentáře 

Úprava jídelníčků - hodně zeleniny, choďte s takovým člověkem...
Petra  |  23.11.2016 19:32

Jj ten kolagen je hodně důležitej
Koala  |  24.11.2016 19:29

A v Diasu jsou kromě kolagenu taky hyaluron a vitamin C jsem se dočetla
Jitka  |  28.11.2016 21:00

Myslite ze bych to mela brat, kdyz kazdy den beham? Beham spravne, mela jsem...
Laila  |  30.11.2016 20:46

Myslím, že důležitá je právě ta prevence, takže ano
borec  |  5.12.2016 21:54

zobrazit všechny komentáře

Přidat komentář

 
* *